Hej!

Jag har ett badrum med två dörrar där jag vill sätta igen den ena dörren så jag kan använda utrymmet som dörren tar upp.

Har ni några tips på hur man går tillväga?

Hade det varit en vanlig dörr hade jag nog bara dragit ut dörren och reglat och satt gipsskivor och spacklat och målat om men det känns som att det kanske inte fungerar när det gäller ett badrum?

Sen bilden nedan där det gulmarkerade påvisar vilken dörr som ska sätta igen.

MVH
JJJ
 
  • Ritning av badrum med gulmarkerad dörröppning som ska sättas igen.
Inte svar på frågan men är det inte bättre att sätta igen dörren mellan toalett och dusch?
Då kan man använda båda utrymmen samtidigt.

/M
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Rent byggtekniskt så är det inga problem att sätta igen hålet men tätskiktet måste ju göras om om man vill ha det "korrekt" Nu kanske man kan gena lite där och göra enbart denna väggen men det måste man ju kolla hur det fungerar mot bef tätskikt och vad det nu är på väggarna idag.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
@mgranholm, jag vill utnyttja utrymmet på utsidan av badrummet.

@Stefan1972,
Det är ett helkaklat badrum som är stambytt för 10 år sedan

Fungerar det med att man bara lägger ett tätskikt och kakel ovan på en vägg som man bygger upp själv med reglar, gipsvägg och isolering? Det kommer inte ligga helt tätt mot väggen bredvid eftersom jag inte vill bryta upp något gammalt kakel. Funkar det eller är det "ej korrekt" utfört?
Tänker att en dörr har ju noll fuktspärr så en vägg med fuktspärr borde väl egentligen vara bättre än inget alls men vill inte råka göra något fel rent fackmannamässigt så det blir problem senare.
 
BirgitS
För att det ska vara korrekt så får det inte finnas några mellanrum alls mellan tätskikten utan de ska överlappa.

En dörr som blir blöt kommer inte att sprida vattnet vidare in i väggen på ett dolt sätt, det är alltså billigt att byta ut dörren vid behov. Om en vägg har ett hål i tätskiktet bakom kaklet så kommer vattnet in i gips, isolering och träreglar samt går ner i bjälklager/betongvalv, det kommer inte att upptäckas förrän det t.ex. droppar vatten från taket på våningsplanet under eller parketten reser sig i rummet bredvid, alltså väldigt dyrt att åtgärda.
 
BirgitS BirgitS skrev:
För att det ska vara korrekt så får det inte finnas några mellanrum alls mellan tätskikten utan de ska överlappa.

En dörr som blir blöt kommer inte att sprida vattnet vidare in i väggen på ett dolt sätt, det är alltså billigt att byta ut dörren vid behov. Om en vägg har ett hål i tätskiktet bakom kaklet så kommer vattnet in i gips, isolering och träreglar samt går ner i bjälklager/betongvalv, det kommer inte att upptäckas förrän det t.ex. droppar vatten från taket på våningsplanet under eller parketten reser sig i rummet bredvid, alltså väldigt dyrt att åtgärda.
OK, då är det bäst att bara låta dörren vara då antar jag. Tack för era synpunkter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.