Jag totalrenoverar ett rum där jag nu har rivit ner flera lager tapet.
Nu verkar jag inte komma mkt längre och det som återstår är ren betong och lättbetong på vissa ställen, på vissa ställen är det en tapet som är svår att få bort och på vissa ställen är det papper kvar som suttit bakom tapeterna.

Tanken är att jag ska göra väggarna klara så att jag sedan kan bredspackla, då vill jag förstås inte ha några bubblor kvar.

Frågan är hur jag nu gör för att kunna gå vidare till bredspackling?
Måste jag få ner all papp och tapet, isf hur gör jag?
Kan jag på ngt sätt spärra in allt så att jag kan gå vidare obehindrat?

Se bilder på hur det ser ut nu.
 
  • SL381863.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • SL381864.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alt 1) Spackla direkt 2) Patentera pappen antingen med olja, den dyrare vattenbaserade varianten eller våtrumsgrund 3) Skrapa ner manuellt 4) Ånga ner pappen 5) Kleta på tapetborttagningsmedel eller billigt tapet/vävlim, vänta några timmar och skrapa ner.

Jag hade själv valt alt 5 i ditt fall.
 
Kan bara instämma.
 
Jag hade också kört på OHE´s alt 5. Fast jag hade nog dessutom satt ett lager plast över hela ytan så att fukten verkligen stannar kvar och sugt in i pappen.
 
Okej, några olika alternativ har nämnts.
Jag vill tillägga att jag har vävlim liggandes, det ska man rolla på då eller?
Jag har också köpt en sån där tapetborttagare (ånga) på jula för 200 spänn.

Vilket är att föredra?
Vävlim, vänta några h och sen rycka ner låter kladdigt? :O
 
Vävlim har torkat på några timmar :)
 
lajsiiwan skrev:
Vävlim har torkat på några timmar :)
Aha ok, så tanken är att rycka ner torra enkla bitar där då förstår jag.

Är det att föredra framför att ånga ner det tro?
 
Har du ångapparaten tyckar jag att du ska prova med den. Kladdigt blir det oavsett hur du gör, tapeten ska vara blöt när du skrapar bort den d^_^b
 
Uppdatering!

Jag har kört med "ångmaskinen" nu två kvällar.
Det funkar bra, det tar lång tid men det funkar bra :cool:

Jag är i princip klar nu, jag har i princip rena betong och lättbetong-väggar nu med undantag för lite småbitar av papp på sina ställen.
Men det kan inte vara några större problem?

Nu är det bara till att börja bredspackla skiten?
 
Bara att köra på! Det skadar i och för sig inte att du går över ytan med grovt papper och därefter borstar av väggarna. Men det arbetet tar ju bara några minuter...
 
Ja se till att du får bort så mycket lösa partiklar som det bara går. Jag har själv bredspacklat putsade väggar i min lägenhet efter att jag hade tagit ner tapeterna. Hade lite stressigt och det slutade med att man fick lite gråa hår över alla korn som drog spår i spackeln hela tiden ^^ Om du vill gardera dig så kan du ju alltid prima väggen :)
 
lajsiiwan skrev:
Ja se till att du får bort så mycket lösa partiklar som det bara går. Jag har själv bredspacklat putsade väggar i min lägenhet efter att jag hade tagit ner tapeterna. Hade lite stressigt och det slutade med att man fick lite gråa hår över alla korn som drog spår i spackeln hela tiden ^^ Om du vill gardera dig så kan du ju alltid prima väggen :)
Okej.
Planen är att jag nu ska köra grovt sandpapper och sen borsta ner allt.
Jag tänkte gå över med dammsugaren sen men för att få upp allt skit.

Prima låter avancerat.
Hjälper det ngt om jag målar väggarna (med ngn gammal förg jag har liggandes) innan spacklingen eller är det överkurs?
 
savio skrev:
Okej.
Planen är att jag nu ska köra grovt sandpapper och sen borsta ner allt.
Jag tänkte gå över med dammsugaren sen men för att få upp allt skit.

Prima låter avancerat.
Hjälper det ngt om jag målar väggarna (med ngn gammal förg jag har liggandes) innan spacklingen eller är det överkurs?
En sopborste är faktiskt bättre lämpad till ändamålet än en dammsugare!
Primning och målning är verkligen överkurs. Slipa och borsta. Om det fastnar skit i spaden så ta bort det. Efter första spacklingen har du bundit eventuella små föremål.
 
Redigerat:
OHE skrev:
En sopborste är faktiskt bättre lämpad till ändamålet än en dammsugare!
Primning och målning är verkligen överkurs. Slipa och borsta. Om det fastnar skit i spaden så ta bort det. Efter första spacklingen har du bundit eventuella små föremål.
Okej, vi kör på det, dvs första slipa och sen borsta.

Sedan för själva bredspacklingen så har jag planerat att börja ta det stora ojämnheterna med ardex 828.
Sedan en bredare omgång med ardex 828.
Sist någon eller några lager till med vanligt finspackel.
Låter det bra ?:cool:
 
Nej det är inte att rekommendera. Fyll bara i större håligheter med 828 och skrapspackla i nivå med väggen. Bredspackla därefter väggarna med mediumgarderat spackel i två omgångar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.