Hittade detta när jag började riva snedtaket idag Delvis riven isolering med gult isoleringsmaterial och träkonstruktion synlig i ett snedtak under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snedtaket hade tidigare två nivåer, visade sig att det var isolering i en av dessa, som dessutom legat öppen emot inomhusluften via en taskigt monterad list. Ingen plast någonstans.

Delvis rivet snedtak med exponerad isolering och träkonstruktion, utan plastfolie.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad det verkar ser det bara ut att finnas ett lager gullfiber just i snedtaket. Har även startat en tråd angående ev dolt fel i juridikforumet. Här undrar jag dock hur jag borde gå vidare? Trät ser ok ut så långt. Skulle nedan plan vara rimlig?

På med halvmask och p3 filter.
Såga upp tretexlagret längst ut.
Lägg gullfibern i sopsäckar och deponera.
Spraya alla öppna ytor med mögelfri
Våttorka rummet efter städning
På med ångbroms och ny panel

Detta belyser också att jag nog bör se över vinden och byta lösullen som ligger där uppe.
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123
  • Laddar…
Staffans2000
Är du säker på att det är mögel? Jag tror inte det.
 
  • Gilla
ArWo
  • Laddar…
De där ser ut som luftsom rört sig i isoleringen bara? Rätt vanligt att gammal glasfiber ser svart ut på vissa ställen.
 
  • Gilla
claym och 2 till
  • Laddar…
Nu någon dag senare luktar rummet skumt, dock inte direkt mögel. Tretex eller masonit som är behandlar med något kanske?
 
P Patzie skrev:
De där ser ut som luftsom rört sig i isoleringen bara? Rätt vanligt att gammal glasfiber ser svart ut på vissa ställen.
Inväntar bekräftelse på det nu. Pratade med en gammal sanerare igår som sade svartmögel direkt när han såg bilden. Så har tagit det via försäkringsbolaget nu för hängslen och livrem. Det ska bli barnrum och båda föräldrarna hade allergiproblem som små så vi känner att noggrannhet är viktigt.

Sen har jag ju sett värre. Vet att jag råkade riva ner en tapet som 4 åring som satt löst när vi bodde i Belgien. Där kan vi snacka mögel...
 
Gammal tretex och masonit kan lukta och även isolering när man börjar riva i det. Se till att vädra.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Dolt fel? Hur skall man få det till det...
Sådär ser väl alla lite halvgamla hus ut när.man river i dem. Hur gammalt är huset?
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Beror nog på att det nu kommer in luft/lukt från hela vinden och luftspalterna. Kan lukta lite vad som helst, men ofta mer el mindre "träigt".

Som nämnts tidigare så tycker inte heller jag att det ser ut att vara ngt problem (fukt/mögel) med isoleringen, utan bara lite ansamlat gammalt damm. Vanligt att gammal glasull ser ut så där.

Så om inte vinden är svart av mögel behöver du inte göra något alls mer än att lägga igen taket där det är öppnat.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Sitter spont under takstolarna, men det är klart, den är ju inte lufttät.
 
Ser ut som vilket gammalt hus som helst. Det där är inte farligt. Varför har du börjat riva, ska du tilläggsisolera?
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Ser ut som vilket gammalt hus som helst. Det där är inte farligt. Varför har du börjat riva, ska du tilläggsisolera?
Ska upp med ny takpanel och ville få bort lite tretex.

Jag tror nog på de flesta svaren här. Kommer skriva av mögel efter en extra kontroll med försäkringsbolaget. Nu har jag dock kommit fram till att vi ska se över hur takstolsfacken ser ut när vi ändå är där och river. Speciellt med tanke på att det högre upp ligger lösull. Troligen blir det någon form av steico flex skiva istället för glasull på insidan nu.
 
Staffans2000
Varför det?
Har det inte fungerat bra hittills? Man skall inte ändra på en fungerande konstruktion, bara för ändrandets skull.
 
  • Gilla
claym och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Varför det?
Har det inte fungerat bra hittills? Man skall inte ändra på en fungerande konstruktion, bara för ändrandets skull.
Påväxt finns i det synliga vindsutrymmet på råsponten. Antagligen pga el/vp drift sedan 80 talet i kombination med risig ventilation och tilläggsisolerad vind/ytterväggar. Ventilationen är idag bättre men ska få ytterligare hjälp. Det är alltså en pensionerad byggarbetare som bott här från 60 tal till 00 tal, med en hel del av den tidens idéer inbyggda i 30talshuset vill jag iallafall se efter status.
 
Tror knappast det där är svartmögel, så där ser ju gammal isolering nästan alltid ut för luft rör sig alltid på ett eller annat vis i väggar och då blir ju isoleringen som ett filter. På några decennier blir det en del partiklar........
 
  • Gilla
claym och 1 till
  • Laddar…
A ArWo skrev:
Påväxt finns i det synliga vindsutrymmet på råsponten. Antagligen pga el/vp drift sedan 80 talet i kombination med risig ventilation och tilläggsisolerad vind/ytterväggar. Ventilationen är idag bättre men ska få ytterligare hjälp. Det är alltså en pensionerad byggarbetare som bott här från 60 tal till 00 tal, med en hel del av den tidens idéer inbyggda i 30talshuset vill jag iallafall se efter status.
Det lär bli ännu mer påväxt om du isolerar bjälklaget mot vinden ännu mer. När man isolerar gamla hus måste man ta en funderare hur allt hänger ihop.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.