Funderar på att byta mitt nuvarande "platta tak" till ett sadeltak dvs takstols konstruktion.

Hur går jag tillväga för att få igenom ett "bygglov" hur brukar det se ut tidsmässigt?
Vart vänder jag mig? Kommunens byggnadsnämd?

Området jag bor i har vad jag tror inga särskilda restriktioner på hur man får bygga taket, utan det finns alla sorters tak och utseenden i området.

Jag tänker inte gör någon övervåning utan det är enbart ett nytt utseende på taket som skall göras. (enplans sadeltak)

Kan man få någon form av förhandsbesked så man kan dra igång med bygget direkt man fått förhandsbeskedet?
Har inte tid att vänta i flera månader pga att det nu är ett läckande tak man har och man vill ju inte kosta på det gamla taket mer än nödvändigt med dyra reparationer om man ändå ska göra en omkonstruktion.. (Har lagat det provisoriskt nu så det i alla fall är tätt...)

Vore jättetacksam om någon skulle vilja dela med sig av sina erfarenheter kring detta:)
 
Jag skrev om mitt ärende i en ny tråd efter din.
Var i en liknande situation för tre år sedan. Började fixa lite här och där men kom på att man kanske borde söka bygglov. En del av mitt nuvarande lov är ett nytt tak. Detta är bygglovspliktigt eftersom det omfattar bärighet, snölaster mm som du måste gjort berärkningar på. Ett förhandsbesked är ger dig ingen rätt att sätta igång. Du måste söka bygglov, få det beviljat, lämna i bygganmälan, byggsamråd, försäkringar mm mm. Hur jobbigt som helst. Utanför detaljplan skall i princip alla ärenden upp i byggnadsnämnden. Räkna med minst ett halvår. Mitt bygglov tog tre år att få. I en liten kommun typ Sunne uppe i värmland avhandlas ett sådant ärende över dagen, så det är omöjligt att säga hur det kommer att gå. Logik och rationellt tänkande finner du inte på stadsbyggnadskontoren generellt.
 
HerrBjörnByggerHus skrev >> "Utanför detaljplan skall i princip alla ärenden upp i byggnadsnämnden".

Nej, detta är inte korrekt. I princip och praktik avgörs de flesta utomplansärenden på delegation. Men i övrigt kan jag instämma: Man måste ha "om fötterna" innan man börjar bygga ute i verkligheten.

Om ärendet trots allt INTE avgörs på delegation är det klokt att fråga handläggaren varför. Luska på samma gång rätt på hans/hennes förslag till nämnden. I minst 19 fall av 20 lyder politikerna snällt sin egen underhuggare. Därför ska man betrakta handläggaren som en diskret "opinionsbildare" ... ;)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.