Y
Ångesten börjar växa inom mig. Inbillar mig att husväggen börjar bågforma sig nertill.

Frågetecken:

1. Är det bara att gå in i källaren, trycka upp en tillfällig balk mot taket med domkraft/er.
På så vis lyfta huset och sedan byta denna stocken/syllen?

1B. Funkar det verkligen så. Borde det inte vara mängder av golvbalkar som vilar mot denna eller hur håller golvet sig uppe?

1C. Dessa stora spik som är inslagna i syllen, vad håller dessa måntro?

2. Huset är sent 1800tal. Vad brukar dessa väggar bestå av? Virke rakt igenom?
Efter senaste arga snickaren blev jag sugen att extra isolera, samt byta fönster.

2B. Ska jag ändå välja samma dimensioner på syllen och sen bygga ut över den isf?

3. Är det lätt att fåtag på dessa stockar? Och är det något mer än den speciella pappen samt kanske plåtskydd man bör fixa för att gardera sig i framtiden?

4. På ena bilden, inne i källaren, så ser man att innertaket hänger löst. Bör jag ta bort allt innertak och är risken stor att jag upptäcker att golvbalkar och allt är rötet då måntro?

klicka för att zooma
Visa bilaga 84781

klicka för att zooma
Visa bilaga 84782

Peppa mig :(
 
Redigerat:
Yrrol, jag vet inte hur jag skall peppa dig.

Det där ser ju ut att vara ganska massiva skador, så du behöver nog snarare en duktig snickare/timmerman än en livsstilscoach.

Frågan är också vad som finns bakom panelen.
Är det en timrad stockvirkesstuga, eller är det en reglad konstruktion?
Hur mycket av panelen behöver bytas tror du?
Jag menar, Skall man riva alltihop och helt enkelt bygga upp en ny, modern vägg,
eller lönar det sig att byta skadade delar?

För att ge ett svar på din fråga 1.
Det är nog inte säkert att hela huset följer med upp om du lyfter i innertaket i källaren.
Du måste in under syllen (som knappt finns längre) eller finna andra bärande delar i väggen att lyfta i.

Men en enkel fråga lite OT.
Det tål du väl, då du ju inte är någon duvunge här på Bygga Hus:
Vad sa besiktningsmannen när du köpte kåken?
Är det här överraskningar, eller har du en lång lista med liknande akuta problem?


Förresten:
Dina bilder är perfekta illustrationer till det förkastliga med vattbräda, som panel och locklister står på.
Nu vet vi vart vattnet tar vägen :mad:
 
Det är inte "rötet", det är ruttet. ;)

//Patrik
 
KnockOnWood skrev:
Dina bilder är perfekta illustrationer till det förkastliga med vattbräda, som panel och locklister står på. Nu vet vi vart vattnet tar vägen :mad:
Fasaden har i alla fall hållt i 100 år! Finns nyputsade hus som inte ens klarat 10! :cool:
 
  • Gilla
Noseone och 2 till
  • Laddar…
Y
KnockOnWood skrev:
Men en enkel fråga lite OT.
Vad sa besiktningsmannen när du köpte kåken?
Är det här överraskningar, eller har du en lång lista med liknande akuta problem?
Besiktningsman? Detta är ju ingen bil.
Köpte huset via tradera och nja, stod väl att det fanns potential att bli fint efter några helgers pyssel.
Var inte så många foton men priset var bra. :)
 
  • Gilla
Fredrik.engdahl
  • Laddar…
thomas33 skrev:
Fasaden har i alla fall hållt i 100 år! Finns nyputsade hus som inte ens klarat 10! :cool:

Tänkte inte på det :surprised:
 
Y
Jag tror inte det är så mycket panel som behöver bytas egentligen. Visst kanske 15 brädor av nedre delen.
Men det är ju gaveln så att slita loss allt. Papp. tunn isolering. plast. regla. ny panel. Känns inte som om det är något allt för stort och dyrt projekt i sig. "ArgaSnickaren gjorde det ju på 3-7dagar".
- Alternativt att jag bara byter den panel som behöver bytas. Dit med nya fönster och är nöjd med det.
Och ny syll då givetivs oavsett valet.

kollar man bakom en panelbräda så ser man trä, antar att det är timmerkonstruktion.

Även om huset bara är ett bonushus ihop med resterande som jag ärvt.
Så är det ändå trist att det förfaller alternativt rivs.
Pengar är undansatt för att renovera det såpass så det ska kunna hyrasut.
 
Måste man inte på våning två över stämpningen i källaren ställa stämpar som håller upp takstolarna också. Dom bärs också av syllen antar jag. I källaren stöttar man kanske bara golvet ovanför?
 
Inte nya fönster väl? Ser ut att vara fina originalfönster, dom är oersättliga i kvalitet.
 
Konstruktionen ser lite konstig ut. Om jag ser rätt så verkar det vara syll och vattbräda i ett!? Poängen med vattbrädan är ju att den ska leda ut vattnet och ta stryk snarare än mer känsliga delar. Vattbrädan är sen lätt att byta när det är dags. På det här sättet funkar det ju tvärtom. Den vitala delen syllen som dessutom är svår att byta är det som tar stryk..,

Först måste du ju kontrollera om det är en liggtimmerkåk, men det är ju troligt om huset är från sent 1800-tal. I såna fall kan ju syllen bytas genom lyft. Det gör man såvitt jag vet utifrån. Dvs ta bort panelen (iaf nertill) och lyft i den nedersta stock som är frisk. Görs mha lämpliga domkrafter och sparrar som bultas fast i en eller flera av de friska stockarna. Bultarna bör vara genomgående så du behöver riva lite på insidan också. Detta är ju i sig en skaplig operation men det som strular till det ordentligt är om det finns fasta installationer som inte hänger med vid lyftet. Tex murstock, avlopp, vatten, el etc. Lyfter man bara utan vidare är risken stor att man drar sönder detta... Brukar också rekommenderas att alla fönster tas ut. Helst med karm och allt då det är risk att de inte klarar rörelserna.

Har du inte erfarenhet av detta skulle jag nog fundera på att kontakta en timmerman. Åtminstone för konsultation.

Håller också helt med TorpSara att du ska vara rädd om dina fönster om de är ursprungliga. Renovera dem hellre än byta ut.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Macarus skrev:
Konstruktionen ser lite konstig ut. Om jag ser rätt så verkar det vara syll och vattbräda i ett!? Poängen med vattbrädan är ju att den ska leda ut vattnet och ta stryk snarare än mer känsliga delar. Vattbrädan är sen lätt att byta när det är dags. På det här sättet funkar det ju tvärtom. Den vitala delen syllen som dessutom är svår att byta är det som tar stryk..,

Först måste du ju kontrollera om det är en liggtimmerkåk, men det är ju troligt om huset är från sent 1800-tal. I såna fall kan ju syllen bytas genom lyft. Det gör man såvitt jag vet utifrån. Dvs ta bort panelen (iaf nertill) och lyft i den nedersta stock som är frisk. Görs mha lämpliga domkrafter och sparrar som bultas fast i en eller flera av de friska stockarna. Bultarna bör vara genomgående så du behöver riva lite på insidan också. Detta är ju i sig en skaplig operation men det som strular till det ordentligt är om det finns fasta installationer som inte hänger med vid lyftet. Tex murstock, avlopp, vatten, el etc. Lyfter man bara utan vidare är risken stor att man drar sönder detta... Brukar också rekommenderas att alla fönster tas ut. Helst med karm och allt då det är risk att de inte klarar rörelserna.

Har du inte erfarenhet av detta skulle jag nog fundera på att kontakta en timmerman. Åtminstone för konsultation.

Håller också helt med TorpSara att du ska vara rädd om dina fönster om de är ursprungliga. Renovera dem hellre än byta ut.
Nja, jag tycker nog att det syns tydligt att vattbrädan ligger utanför nedersta timret/syllen.
Men det är dåligt utfört från början.
Ser t.ex. ut som att vattbrädan bara går under lockläkten, inte under de inre panelbrädorna.
Fast OK, svårt att se och tolka i all "rötan".

Förbered dig på en lång och svettig sommar Yrrol :p
 
Barnrikehuset skrev:
Måste man inte på våning två över stämpningen i källaren ställa stämpar som håller upp takstolarna också. Dom bärs också av syllen antar jag. I källaren stöttar man kanske bara golvet ovanför?
Det är enkare att fästa något horisontellt i väggen och lyfta där, eller förankra i golvbjälkarna så att allt kan lyftas på en ng.

Ett kul projekt med lite grovsnickeri!


Yrrol, börja med att riva så du ser hur det ser ut. Det är ju aldrig försent att använda kåken som ved....
 
KnockOnWood skrev:
Nja, jag tycker nog att det syns tydligt att vattbrädan ligger utanför nedersta timret/syllen.
Men det är dåligt utfört från början.
Ser t.ex. ut som att vattbrädan bara går under lockläkten, inte under de inre panelbrädorna.
Fast OK, svårt att se och tolka i all "rötan".
Ok, stämmer. Tittade mest på mittenbilden där det är svårt att skilja vattbräda och syll. Allt har väl ruttnat ihop... :(
 
Macarus skrev:
Ok, stämmer. Tittade mest på mittenbilden där det är svårt att skilja vattbräda och syll. Allt har väl ruttnat ihop... :(
MathiasS skrev:
...
Yrrol, börja med att riva så du ser hur det ser ut. Det är ju aldrig försent att använda kåken som ved....
Syllen lär inte brinna särskilt bra :cool:
 
Y
MathiasS skrev:
Det är ju aldrig försent att använda kåken som ved....
Dumt nog bytte jag vedpannan mot bergvärme.

Det var en dropp"bräda" utanpå stocken. Fan vad synd att dom inte bytte den innan allt blev rötet hela vägen in. :(

vagg2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag blickar in bakom panelen så ser det ut som stockar.
Och jippi vad lätt det kommer bli att lyckas ställa en lyftkran/domkraft där i rabatten/trappan ner till källaren..
Samtidigt kändes det som om det var mentalt lättare det än lyfta under. samt stötta ovanvåning osv.

Fast nu fick jag ju ett yrkesnamn som kanske underlättar för finna rätt kunskap... timmerman...

Men hur sitter golvens balkar fast då?

Ni pratar om att spara fönsterna. Huset kostar sjukt mycket att värmaupp, nya fönster upplever jag som ett måste. Hade tänkt ta nya med gammaldags utseende dock. Fönster och läggapå extraisolering utanpå stockväggen.

vagg1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu efter att jag bände i den droppdelen så känner jag faktiskt visst hopp ändå. Så jäkla extremt avancerat borde det ju inte vara att lyckas byta stockar.. Om man bara kommerpå hur man ska lyckas lyfta allt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.