Hej, Vi håller på och målar och renoverar inför nytt kök. Har ett gammalt element som vi vill få bort då det inte används och inte kommer funka med nya köksdelen som kommer.
De 3 ledarna från elementkabeln är kopplade med sina "polare" i torixklämmorna.
Min fråga är om det är ok att klippa kabeln och sätta torixklamma på varje ledare dvs 3st eller behöver man få bort ledarna helt ?
Mvh Robert ny husägare
 
  • Bortplockat element mot vitmålad träpanel med omålad yta. På elementet ligger en lapp med anteckningar och röda kopplingshattar. En skruvmejsel ligger bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på tre elledare i en grön dosa kopplade med torixklämmor, monterade i en trävägg under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta bort alla gamla torix helt och sätt dit wago i stället.
 
Okej, jag har aldrig lossnat på dessa förut då jag är lite ovan med elarbeten.
Men om jag ändå ska lossa och byta dem så kan jag lika gärna ta bort dem 3st ledarna helt right?
 
B Bob091 skrev:
Okej, jag har aldrig lossnat på dessa förut då jag är lite ovan med elarbeten.
Men om jag ändå ska lossa och byta dem så kan jag lika gärna ta bort dem 3st ledarna helt right?
Ja, du lossar alla kablar i väggen ( skruvar av torixarna), tar bort det som inte ska vara kvar, klipper av ändarna på alla kablar och skalar upp dom rätt längd och sätter wago istället för torix på det som ska vara kvar.
Snyggare, enklare, säkrare.
 
Yes tack då vet jag.Hoppas kunna lösa detta själv och slippa anlita elektriker. I framtiden när vi har mer pengar kommer ny elcentral införskaffas och då kan elektriker gå igenom elen mer ingående.

Jag har dragit säkringen och kollat att elementet inte fungerar efteråt vilket det inte gjorde.Jag vet ju inte ifall de övriga ledarna är strömförande, förmodligen inte men har ingen multimeter och vill gärna undvika att slå av strömmen i hela huset.
 
Vad står det på säkringtavlan om vad som mer sitter på den säkringen som elementet sitter på?
Om du är det minsta osäker på om det finns spänning på ledarna och du inte kan mäta så bryt allt.
Det tar väl max en halvtimme att fixa till det ( den som kan löser det på några minuter).
 
  • Gilla
makarickiri och 1 till
  • Laddar…
B
Är du minsta osäker på om det är spänning så skruvar du ut huvudsäkringen. Det finns ingen anledning att chansa på el.

Och till nästa gång så köper man en multimeter, så kan man mäta spänning (och mer därtill, vilket ofta underlättar).
 
  • Gilla
makarickiri och 2 till
  • Laddar…
Det står V.V.B . Det i grönt,2st uttag och en strömbrytare för lampa i taket.Man kan ju hoppas att det är alla kablarna .
 
  • Rum under renovering med två eluttag, ett till vänster om fönstret och ett till höger. Kartongbitar och byggmaterial på golvet, fönsterbräda med föremål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V.v.b (#7) är varmvattenberedare så det kan inte stämma.
Som sagt, stäng av allt om du inte vet ( genom att mäta).
 
Det var denna säkring. Inser också nu att jag får bryta huvudström och införskaffa mig en multimeter. Återkommer med hur resultatet vart. Tusen tack för all support,uppskattas för en nybörjare 🙂
 
  • En elcentral med glödlampesäkringar, varav en är markerad med grön cirkel, på en vägg med träpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här tolkar jag din central...

Bild av en elcentral med numrerade säkringar, siffrorna 1-18 markerade. Säkring 13 är markerad och associeras med värme och belysning i köket enligt texten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

13 blir då värme & belysning kök
 
Vad står det för spänning på elementet 230 så är det klart, en propp, 400 så är det två proppar till det.
Tänk till lite nu, ska ni ha en diskmaskin så är det perfekt att få ström till den, som sägs koppla ur tamparna och isolera. Sen tar ni ett hål 100X100 i ryggen på skåpet som kommer där. då kan en elektriker koppla på och ni kan få ett vägguttag för DM , som då har en egen säkring
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Hej, Satte dit 3st wagoklämmor.Ska fixa korrekt lock sen. Yes det är ett 230 element.Tack Dilato för förklaringen.Det var en numrering för säkringarna på kortet.Då har man lärt sig det.
Mvh / Robert
 
  • Vägg med synlig elinstallation och tre wagoklämmor. Verktyg, elementdelar och kablar ligger på golvet framför väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vit träpanelvägg med en liten rund platta monterad på väggen nära golvet, omgiven av spackel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför kan inte elementet vara kvar, ska ni sätta köksskåp framför?
 
@Bob091
Det jag menade var:
Ta bort alla tomtehattarna, ta bort dom tre kablarna helt som gick till elementet och sätt wago i stället på dom återstående kablarna, gärna en wago med extra ledig plats.

Då kan du som jonaserik nämner plocka ström därifrån till ett extra uttag, exempelvis diskmaskin eller bara ett uttag till något annat.

Vad tänker du ska vara mot den väggen/fönstret när du renoverat klart?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.