J
Det drar vid ytterdörrarna och man kan ibland höra hur det slår igen lite.
Ser ut att vara svarta plastlister som sitter runt karmen. Inte byts sen 80.

Innan jag gör något dumt undrar jag hur jag skall gå vill väga för att byta ut tätningslisterna på samtliga
ytterdörrar och altandörrar.

Är det bara att ta tag i listerna och dra bort dom och sedan trycka fast nya typ Tesa?
 
Redigerat:
  • Gilla
Gullfal
  • Laddar…
Listor = lister ;)

Min rekommendation: Köp silikonlister i stället för EPDM-lister.
Silikonlisterna är mycket mjukare och mer elastiska.

Finns kanske inte på Biltema eller Clas O, utan du måste kanske åka till K-Rauta.
Men de tätar mycket bättre och håller längre!

Annars är det ju bara att mäta springans storlek och välja en list som passar.
Enklast är sådana som man häftar fast med häftklammer.
 
  • Gilla
janerik12
  • Laddar…
J
Tack för stavkontrollen :p

Så att jag behöver dra bort någon gammal list för att mäta springan bakom och sen köpa
silikonlister med rätt mått?

Kapar man listen och skarvar i hörnen eller försöker man undvika att skarva?

Har du några rekommendationer på silikonlister eller är det skitsamma vilket märke?
 
Tesa har fungerat bra för oss för att få tätt för draget vid ytterdörren.
Här är ett exempel, men finns i massor med dimensioner.
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/tätningslist-tesa-dione-silikon-vit-9mmx6m
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/färg-och-måleri/rengörning-och-måleriskydd/tätningslister

Och ja, man sätter varje längd/sida för sig och böjer inte listen runt vid hörnen.
Det ger nog bara problem om man försöker böja och vika tätningslisterna.

Det är lite teknik med hur man sätter listerna vid de olika sidorna på ett fönster eller en dörr. Undrar om det inte beskrivs på förpackningen.
 
  • Gilla
janerik12
  • Laddar…
J
Lite bilder på befintliga lister.
Ser ut att sitta fast utan lim och/eller häftklammer.
Finns ett spår bakom som jag måste mätta.
Skall det inte vara en list längst nere där metallen sitter?
Detaljbild av befintlig hörnlist vid träyta och metall, utan synliga fästelement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tröskel och golvlist vid dörröppning, med synligt spår för eventuell list montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av befintliga trälisters fäste utan synliga limrester eller häftklammer med metallunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J
Mätte spåret idag och det är 3mm. Befintliga lister ser ut som tillplattade V.

Ringde till Leif Arvidsson för att höra vilka lister de rekommenderade till mina ytterdörrar.

Jag fick rådet att köpa:

- https://www.leifarvidsson.se/v-list-12-mm-sil-sagspar-svart-50-m-r

och om det behövs lite lim för att listen skall sitta kvar:

- https://www.leifarvidsson.se/lasilikon-glas-och-sanitet-transp-310-ml

Sen sa han jag talade med att jag behöver en tröskeltätlist:

- https://www.leifarvidsson.se/troskeltatlist-95-cm-alu-med-tatlist-o-skruv

Jag förklarade att ytterdörrarna har en fastskruvad metal bit (tror detta heter tröskelbleck) och ser inget spår som V listen kan sättas i.

Är det korrekt att jag behöver skruva på en tröskeltätlist som länkat ovan eller skruvar man av tröskelblecket och bytar gummi/plast listen mot en ny? Väldigt oklar om denna biten av omtätningen av ytterdörrarna.

Tröskelbleck med metall och intilliggande svart gummi/plastlist på ett träunderlag.
 
J
Alla lister är byta förutom tröskellisten som jag inte vet var jag skall köpa en ny :(
Hittade det här inlägget som beskriver något liknande fast med en mycket nyare dörr.
Fanns tyvärr inget svar på var man köper den "speciallisten".

Jag testade med att fästa en självhäftande o-list på den gamla gummilisten men det tar emot en del när man skall stänga dörren.
 
Klipp av några cm och ta med in till din exvis Beijer butik. De tar hem en rulle till dig . Kläms bara fast i spåret, en kludd lim i hörnen bara.
 
J janerik12 skrev:
Alla lister är byta förutom tröskellisten som jag inte vet var jag skall köpa en ny :(
Hittade det här inlägget som beskriver något liknande fast med en mycket nyare dörr.
Fanns tyvärr inget svar på var man köper den "speciallisten".

Jag testade med att fästa en självhäftande o-list på den gamla gummilisten men det tar emot en del när man skall stänga dörren.
Hej.

Har du fått tag på en list till tröskeln, eller kör du fortfarande med o-list.
Ska byta lister till min ytterdörr och verkar vara av samma typ som du har.
Köpte du lister från Leif Arvidsson till sidorna på dörren, fungerade de?
 
  • Gilla
reez
  • Laddar…
Jag har köpt samma list på Leif Arvidsson och bytt på mina 80-tals dörrar. Funkade perfekt.

Dock har jag också samma problem med tröskellisten, den har ju en helt annan böjning. Tar också tacksamt emot tips på hur man löser det.
 
J
@RolloKola @Dsl tyvärr hittade jag igen ersättningslist till tröskeln.

V-listerna från Leif Arvidsson till sidorna på dörren funkar perfekt.
 
Tack för svar. Funderade på om jag skulle köpa tröskellisten på LeifArvidsson och bara använda gummit, men det ser inte ut att passa min metallskena.

Jag kommer nog lösa det genom att fulla igen spåret och klistra en silikontätningslist istället. Får väl byta den då och då för det blir ju större slitage när man går på tröskeln men det bör vara hanterbart.
 
Gammal tråd, men jag chansar.
Vår ytterdörr har en V-list, den skakar gärna till när grannen stänger sin ytterdörr och den släpper igenom mycket ljud. Vi bor i radhus.
Listen är gammal, ni som bytt till ny V-list, försvann problemen ovan?
 
Kan du inte bara justera in blecket lite så att dörren sluter hårdare mot listerna=tätare ?
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Ska testa det.
Tackar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.