J
Köper en svindyr (ny) Siemens ugn för ca. två år sedan. Använder den knappt och särskilt skitig blir den inte heller. Men plåtarna däremot, räcker ju att de sätts in i ugnen så blir det svarta. Jag körde rengöringsprogrammet på ugnen för att rengöra plåten (vilket är helt i linje med vad Siemens skriver att man kan göra). Jag har kört detta programmet två gånger innan -med plåt inne- på lägsta effekt. Denna gången gick jag upp till läge två (av tre) och när programmet är klart ser jag hur en spricka breder ut sig från ena sidan av innerglaset till andra sidan.

Glaset är inte plant, utan det är extruderat så att det går in i ugnen medan resten av glaset ligger parallellt med utsidan. Sprickan har uppstått i ett hörn (nedre högra utifrån) där tre plan möter varandra och har vandrat i böjen till motstående hörn och dessutom upp mot den plana ytan som man ser när man kikar in i ugnen.

Försöker reklamera eftersom jag anser att det är ett tillverkningsfel (helt galet höga spänningskoncentrationer i hörnen efter härdningen) eftersom jag definitivt inte har gjort någon "yttre påverkan" och det sitter dessutom där det är nästan omöjligt att komma åt vare sig luckan är öppen eller än mindre om den är stängd.

Hade det varit någon åverkan så borde den ha spruckit vid den normala användningen (avsevärt lägre temperaturer). Men det jag funderar över är hur den egentligen skall gå sönder. har för mig att härdat glas -om det är riktigt gjort- inte spricker utan krackelerar, just p.g.av att det är härdat.

Mannen som tog emot reklamationen var ganska otrevlig i sitt bemötande och låste direkt på att JAG måste bevisa att det är ett tillverkningsfel och han lät mig dessutom rätt tydligt veta att det var inte det lättaste. "Glas går sönder" upprepade han säkert tre gånger under samtalet.

Har expertisen några tankar om hur och varför glas går sönder så tas de tacksamt emot!

p.s. nytt glas ca. 2500:- servicetekniker "tar max 20 minuter" ca. 1100:- . Det jävigaste är att om jag monterar det själv så kan ni ge er på att det spricker igen vid nästa rengöring och då har jag "inte monterat fackmannamässigt"...
 
De brukar vara härdade och bara säga poff och gå i tusen bitar. Iallafall ytterglasen. Har hänt mig två gånger.
 
Ja, Siemens serviceparner i Sverige är det riktig skojarvarning på -BSH Home Appliances AB spelar ju *alltid* ut "det är alltid kunden som har haft sönder glaset-kortet". Har inte hört talas om ett enda fall där Siemens i Sverige ersatt en exploderade ugnslucka med mindre än att dom tvingats göra avbön i pressen efter negativa skriverier...

Självklart är både Siemens väl medvetna om, och även BSH Home Appliances AB, att dåligt monterade och/eller felaktigt härdat glas exploderar när det utsätts för värme.

Har f.ö. samma personliga erfarenhet som du, både med ugnslucka och med Siemens. Mitt råd är att hålla sig borta från Siemens produkter tills dess att deras svenska servicepartner slutar att bete sig som sämsta sortens bilhandlare -att ugnsglas inte kan gå sönder pga. att dom värms upp är såklart rent trams. Du är inte ensam:
:
http://www.byggahus.se/forum/vitvaror/224258-ugnsluckan-exploderade.html
 
Redigerat:
A
Tyvärr håller inte glasen bättre på andra fabrikat
 
Om du får tag i en som kan glas så kan han ju vittna för er fördel. Härdat glas tål smällar rakt framifrån väldigt bra och därför skulle det nästan vara omöjligt för er att skada glaset. Däremot är härdat glas känsligt i kanterna. Får dom slag där eller att det spänner så kan det bli sprickor eller att hela rutan går sönder.
 
Om du har reklamerat till den som sålt ugnen till dig och inte är nöjd, har du alltid möjligheten att gå vidare till ARN. Detta är helt kostnadsfritt.
Observera då att du måste ha reklamerat till den som sålde ugnen till dig och inte enbart till servicepartnern.
Se till så du har dokumentation på skadan i form av foton.

Lycka till!
 
electroluxaren skrev:
Tyvärr håller inte glasen bättre på andra fabrikat
Har du nån uppfattning om det skiljer sig hur tillverkarna tar det som reklamation eller inte?
 
A
Ja jag har en uppfattning.
Generellt upplever jag att Electrolux koncernen har ett generösare synsätt på reklamationer.
 
Så här ser det ut när glas spricker på grund av ojämn uppvärmning i kombination med en defekt i periferin. Skiljer sig från mekanisk åverkan genom att det är få och jämna sprickor. Bilden visar ett stresstest av en skiva av fönsterglas som värmts till över 200 C på kort tid. Mitten varm och kanten kall och sprickan startade i en ojämnhet i kanten och kröp långsamt över glaset. Glas tål inte dragkrafter så bra som tryck och centrum vill expandera mer än ytterkanten. Vet inte hur härdat glas hade funkat i denna test (för en heatbed till 3D-skrivare).

Felaktig eller ofullständig härdning av TS ugnsglas?
 
  • Glas.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.