Hej,

Vi har nyss flyttat till hus och behöver montera en tyngre lampa(uppskattningsvis 5 KG) i köket liknande denna :

kroby-taklampa-dubbel__51455_PE151113_S4.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Taket i köket består av någon typ av råspont som är runt 1.5 cm tjock. Under råsponten finns original taket vilket troligen också är i någon form av trä, troligen masonit eller något i den stilen.

Tidigare ägare har bara skruvat upp en krok som är ca 5 mm i diameter rakt i råsponten där de haft sin kökslampa. Om jag drar i kroken så märker jag att råsponten sviktar en del. Jag är helt klart skeptisk till att hänga upp vår tunga lampa i denna kroken.

Så frågan är hur detta går till, hur fäster jag på rimligt vis?
 
  • Gilla
jositah
  • Laddar…
Är det råspont så behöver du inte vara orolig över 5kg lampa. Med lite större krok kan du enkelt hänga upp en gunga! Värre är det i moderna hus med gipstak!
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
vectrex skrev:
Är det råspont så behöver du inte vara orolig över 5kg lampa. Med lite större krok kan du enkelt hänga upp en gunga! Värre är det i moderna hus med gipstak!
Oj, är det så hållbart, man blir ju lite fundersam när man ser att bräderna sviktar när man drar i kroken.

Såhär ser det ut :

20150808_213811.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20150808_213542.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär ser lampan ut(IKEA):
20150808_213123.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Du säger alltså att det är lungt om jag bara tar en grövre krok? Hur grov hade du valt?
 
  • Gilla
damightytom
  • Laddar…
Det där spontade taket är inte orginaltaket, det är ditsatt långt senare än vad huset är byggt, skulle tippa på att huset är äldre än -78.

Du måste kolla upp vad orginaltaket är gjort utav, eventuellt är det spontat virke precis över det gamla innertaket så en krok som går in minst 60mm och där gängan är minst 40mm kan eventuellt fungera.

Gamla taket kanske är betongtak.
 
Demmpa skrev:
Det där spontade taket är inte orginaltaket, det är ditsatt långt senare än vad huset är byggt, skulle tippa på att huset är äldre än -78.

Du måste kolla upp vad orginaltaket är gjort utav, eventuellt är det spontat virke precis över det gamla innertaket så en krok som går in minst 60mm och där gängan är minst 40mm kan eventuellt fungera.

Gamla taket kanske är betongtak.
Nej precis det spontade taket är som jag sa monterat ovanpå originaltaket som jag inte vet vad det är för något. Men i så gott som alla de andra rummen så ser taket ut något i stil med det som man skymtar under råsponten i köket. Exakt likadan krok hållare och kontakt finns också i de andra rummet så jag antar att det endast är i köket man valt att sätta råspont direkt på orginaltaket.

Jag känner mig dock lite osäker på hur jag ska gå vidare med detta? Hur reder jag ut hur lång krok jag behöver och om det håller för lampan? Jag kan så klart borra ett djupt hål som går nästan upp till vinden och då sätter kroken där men det känns inte särskilt proffsigt. Huset har trästrumme med källare i betong och det är mycket riktigt byggt tidigare än 78, mer exkat 71.
 
Ingen som har något förslag på hur jag kan gå vidare med detta? Måste jag kanske ta hit en hantverkare för detta jobbet?
 
Om du tar bort takdoselocket/lamputtaget på en/fler ställen så kanske det går att se vad taket består av och hur tjockt delen/delarna är.

Du kan även gå upp på vinden och kolla hur det ser ut.

Ingen av oss kan säga exakt hur lång skruv/krok du ska ha innan du återkommer med exakt hur taket är uppbyggt.

I mitt föra inlägg gav jag ett förslag till kroklängd som bara gäller under dom premisser jag skrev.

Genom att mäta hur långt från olika väggar du vill ha kroken så kan du sedan uppe på vinden mäta dig fram till om kroken kommer hamna i en takstol eller inte.
Det går även att lyfta på isoleringen och lägga på en brädbit om du är rädd för att orginaltaket plus det nya inte håller lampan.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.