P
Hej,

Vi hade några hantverkare som blev varnade för förekomst av asbest. Trots det så började de riva ut kring ett värmerör och det visade sig att det var asbest på röret. Dessvärre låg det en mängd trasig asbest runt röret efter rivning och jag insåg inte det förrän efteråt. Efter ett tag kom en annan hantverkare som konstaterade att det var asbest och kallade på en firma. Den firma sanerade då området med asbesten. Det jag reagerade på att det inte sanerades bakom elementet som var ca 10 cm från röret där asbesten revs, istället hängde man bara plast på elementet (elementet hade fullt med damm bakom sig, både gammalt och nytt damm, efter sanering). Firman plastade in området, men använde endast en sluss - jag har förstått att man åtminstone ska ha 2-3 slussar? Man efterventilerade inte heller området utan jag och barnen satt och åt middag 1 m från asbestsanerade området ca 30 min efteråt.

Det är först nu långt efter som jag insett alla fel. Det var ju fullt med byggdamm under en längre tid som vi inte städade bort, helt enkelt pga att hantverkare kom och gick utan att vi visste när de skulle dyka upp (pga vattenskada). Där levde vi mitt i alltihopa. Vi har försökt städa i efterhand efter bästa förmåga, men lyckas inte få bort allt bakom elementet.

Hur ska man tänka - var det korrekt att inte sanera området bakom elementet som sitter i direkt anslutning till rören som hade asbest på sig och där man brutit loss asbest? Jag påpekade att det var en mängd damm kvar efter sanering men fick till svar att det var damm från innan. Men är det troligt att asbest inte spridit sig mer än 10 cm i samband med att man hackade bort asbesten? Vi hade ju byggdam ca 5 från platsen... Kan man sanera med endast en sluss (det var ej platsbris). Dessutom såg jag bara en mindre apparat utanför slussen, hur gör man om man har någon dammsugare eller liknande inne i området där man sanerar - när man tar ut den måste den ju vara full med asbest? Hur byter man om? De som slet loss rörisoleringen och började hacka bort asbesten initialt har ju också burit byggsopor genom vårat hem - det borde väl rimligtvis har spridit sig? Får man verkligen göra så när man fått varning om asbest? Både skriftligt och muntligt? Det känns om att Arbetsmiljöverket har regler, men det är inga regler man behöver följa om jag förstått det hela rätt. Hur gör man med möblerna som stod i närheten av det utsatta området, allt var ju dammigt pga rivningsarbetet innan sanering skedde. Vi har ju dammsugit men rimligtvis inte fått bort allt.
 
Finns inget magiskt som kan göra det ogjort.
Städa så det blir rent och var nöjd.
Om dom gjort rätt eller fel vet jag inte men byggdamm och skit är dåligt oavsett om det är asbest eller inte.
Så städa bara så det blir rent.
 
Hej!
Om du har betalat för en tjänst så har ju du rätt att reklamera om du är missnöjd eller om tjänsten är felaktigt utförd. Du har tre år tror jag på dig att reklamera arbete på lösa saker, om det inte är arbete på byggnad. Då är det 10 år. Av din beskrivning verkar det som att saneringsfirman inte gjort rätt för sig. Du kan be dem ställa till rätta. Sen med asbest finns ju vissa regler som man ska följa för att få arbeta med att sanera det. Det står väldigt tydligt på Arbetsmiljöverket vad som gäller och flera sidor har tydliga beskrivningar av vad som gäller. Kommer inte ihåg vilka som kan dra in tillståndet men jag har läst om saneringsfirmor som har förlorat tillståndet pga misskötsel som i ditt fall.

https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/reklamera-felaktig-tjanst/
 
  • Gilla
Pelle8787
  • Laddar…
Hej! Ja det låter som riktiga klåpare till både hantverkare och sanerare. Självklart ska det vara dammfritt i saneringsområdet efter färdig sanering oavsett om det är "gammalt damm". Angående sluss och apparaten utanför,man använder en sluss vid sanering men det är krav på stegen i slussen. Det är krav på minst två steg men man ska helst ha tre,för att kunna ta av sig overall/tvätta sig/ta på rena kläder. Apparaten utanför var förmodligen en luftrenare som sitter utskuren i plasten och suger ut luften med asbestfibrer i som sen renas i ett filter för att sen skjuta ut den rena luften vilket i sig skapar ett undertryck i saneringsområdet. Att ta ner slussen så kort efter sanering är absolut förbjudet då ytan ska eftersaneras i ett antal timmar beroende på ytans storlek.
Det finns massvis med stengårda regler från Arbetsmiljöverket att följa som sanerare och skulle dom vid det där tillfället få oanmält besök från AMV så kan jag garantera att firman hade blivit av med deras saneringstillstånd och eventuella viten.
Skadan är redan skedd och det du kan göra är att antingen städa området själv genom att dammsuga med en dammsugare med godkänt filter och våttorka alla ytor som kan vara "smittade",eventuellt ringa en annan saneringsfirma som får göra en eftersanering. Mvh
 
  • Gilla
Pelle8787
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.