Har hittills inte vågat mig på allt för gamla vedpannor när jag letar begagnat, men måste komma ner i pris. Har på gång en som är 13 år just nu, vågar man det? Kan de vara för ineffektiva eller annat problem? Var bör man dra gränsen om man vill att den ska hålla en .. minst 7 år iallafall?
 
Försäkringsbolagen räknar med 20 år. Dvs de skriver ner ersättningsnivån med 5 % per år. Vet inte om du blev klokare av det, men det utvändiga skicket och priset är väl avgörande.
 
Tja.. ingen aning:) Antar att det beror på olika modeller. Här på forumet är det rätt mycket skitsnack om perfial från 93, känd för att rosta sönder. Den här är från 97, är den pålitlig?
 
köp en ny för 20.000
 
jag har inte 20.000. Hade jag haft det så hade jag importerat en från kotly.
 
låna upp :)
 
Jag får inga lån.
 
Om en ny kostar 20 000 och det bästa du kan hitta för din ekonomi är en 13 år gammal panna. Skulle jag vara du så skulle jag se om det gick att få tag på 20 000. Du har ett hus du kan låna på? Du skrev att du inte får lån iofs men du har ju säkerheten. Annars om du är en skräpsamlare så är det bara att röja i förrådet och sälja skit.

20 000 är inga pengar för något som håller i 20 år? Om det är riktigt dåligt ställt på sparkontot och inga saker att sälja så kanske du skulle dra ner på levnadsstandarden lite så det går att spara ihop lite och ta ett privat lån att betala på av någon bekant av det som fattas.

När man har hus, bilar,räkningar,försäkringar,skatter, familj m.m så går det åt ruskigt mycket pengar. Något som går att spara in på?
 
Tänk på att när man installerar nya vedpannor idag så skall de vara miljögodkända, man kan inte sätta in vad som helst. hör efter på kommunen vad som gäller hos just dig innan du överhuvudtaget köper en panna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.