Hej!
Jag håller på och renoverar lite i källaren och har bl.a. bilat upp betongplattan och grävt ur för att lägga in golvvärme och sänka golvet. Nu håller jag på att dra avloppet och har några frågor.

- Hur går jag upp med avloppet genom plattan? Är det bara att dra 110-röret uppåt eller ska det vara någonspeciell del där det går igenom plattan? Ska det vara ett rör med "muff" en bit över det blivande golvet eller kan det vara ett kapat rör?
- Är det något problem med att ha en 90-graders böj när man går upp med avloppet eller måste det absolut vara 2 x 45? (såg att någon tyckte det)
- Är det samma när man går upp dör WC:n ska stå eller ska det vara en speciell wc anslutning där? (rör rakt upp eller någon annan del). Det ska vara en Hafa Moon inbyggnads fixtur med vägghängd wc där.
- Kan (bör) man gå upp med avlopp till tvättställ i en blivande reglad vägg eller ska det gå utanför väggen? Samma med vattnet?
 
Det är bara att dra upp ett vanligt rör, ingen specialdel. Muff är praktiskt men det spelar ju egentligen ingen roll.

Med en 90 böj får du fel vinkel på den vertikala delen som går genom plattan. Det är omöjligt att få den i lod om du har fall på röret i marken efter 90 böjen. Prova får du se.

Vanligt rör till WCn men kolla hur WCn ser ut så det passar ihop.....

Till tvättstället gör du hur du vill. Jag har lagt mitt i väggen, både avloppp och tappvatten (pexrör).
 
Raka rör blir bra, du behöver inga muffar eller nåt special. Försök att undvika 90 g böjar så långt det går.
Tvättställsavloppet kan du ha i väggen, vattnet kan du också dra i väggen bara du har det heldraget.
 
Ok, tack för svaren! :)

Kom på en annan fråga nu när jag ska dra vatten och avlopp. När jag rev ut allt så hade de gjutit in en del plusprisolrör, får man gjuta in dem?

Till vattnet hade jag tänkt använda Wirsbo PEX rör-i-rör, men kan man återanvända och gjuta ner de plusprisolrör som jag har så längt de räcker? (naturligtvis utan skarvar isåfall). Kan man lita på att de håller och är hela efter att blivit böjda några ggr?

Vilka dimensioner ska man välja på PEX rören till:
- Handfat
- WC
- Dusch
- Bubbelbadkar
- Tvättmaskin
- Vidare upp till övriga huset
 
Redigerat:
Inte alla prisolrör får gjutas in vad jag vet.

Kör PEX överallt istället, enklare att ha samma sort kopplingar överallt. Från Wirsbo använder du 15mm rör till allt du räknat upp. Möjligen kan man fundera på alternativa dimensioner till bubbelbadet, men det brukar sitta flaskhalsar i badkaret så att det inte är någon idé. Mellan fördelarna för tappvatten är det lämpligt att dra lite grövre dimension, jag har använt 22mm PEX till fördelarna och därefter 15mm till varje tappställe.
 
Hemmakatten
Jag skulle sätta på en gummimuff för att motverka radoninträngning. Även om inga andra rör i huse har detta så är en radontät genomföring bättre än ingen. en radonmuffring kostasr inte många kronor så de tär en enkel investering.
 
MathiasS skrev:
Inte alla prisolrör får gjutas in vad jag vet.

Kör PEX överallt istället, enklare att ha samma sort kopplingar överallt. Från Wirsbo använder du 15mm rör till allt du räknat upp. Möjligen kan man fundera på alternativa dimensioner till bubbelbadet, men det brukar sitta flaskhalsar i badkaret så att det inte är någon idé. Mellan fördelarna för tappvatten är det lämpligt att dra lite grövre dimension, jag har använt 22mm PEX till fördelarna och därefter 15mm till varje tappställe.

Jag funderar oxå på att använda rör i rör i mitt renoveringsprojekt. Tycker du att det finns några nackdelar med att dra sånna slangar? Har du använt wirsbos special kopplingar som kräver expansions verktyget eller har du använt den andra varianten?
 
Per72 skrev:
Jag funderar oxå på att använda rör i rör i mitt renoveringsprojekt. Tycker du att det finns några nackdelar med att dra sånna slangar? Har du använt wirsbos special kopplingar som kräver expansions verktyget eller har du använt den andra varianten?
Inte specialkopplingarna, vanliga kopplingar för pex där vanliga verktyg funkar har jag använt. Ser ingen som helst nackdel med pex!
 
Tack SoccerDude för att du frågade precis det jag sökte efter och tack till alla andra för svaren. :)

Även om det inte är optimalt, så kommer jag nog att sätta en 90-böj för WC'n på plan 2. Har problemet att 2 st 45-böj bygger för mycket och hamnar alldeles för högt ovan golv. Jag vill dessutom helst avsluta med ett rör och inte muff. Då har jag samma lösning för båda..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.