Hej,

Som topic. Jag håller på att renovera i min hall eller snarare försöker renovera i min hall och börjar bli riktigt trött nu och funderar starkt på att anlita byggfirma för att göra resten. Innan jag gör det vill jag bara kolla med er om ni med hjälp av bilderna jag bifogar kan komma på en lösning jag möjligtvis själv kan göra.

Får verkligen inte bort tapeterna, de har suttit där extremt länge och vissa ställen när jag försöker få bort tapeten slutar det bara med att jag skrapat spacklet/gipsputset under bara.

Har dränkt tapeterna i vatten, kört ångmaskin och allt. Ska man spackla över allting? Lägga gipsvägg över allting? Mitt mål har varit att måla hallen, ska jag tapetsera istället?

Finns det nån drastisk lösning?

Vänligen
Vilsen pojke
 
  • En vägg i en hall med delvis borttagna tapeter, exponerat gips och spackel, i behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt i hall med svårt borttagbara tapeter och skadat spackel på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med svårborttagen, delvis bortriven tapet som blottar underliggande spackel och gips.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med gammal, svårborttagen tapet och synlig skrapad underliggande spackel eller puts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsproblem i hall med svårborttagen tapet och synligt spackel under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Strukturtapet måste du ha ner, annars räcker det att ta bort allt löst, särskilt i hörn och kring dörrar och fönster. Sen får du slipa och spackla om det behövs, och slipa igen.
Det finns något medel för att få bort tapeter, fråga i färgaffären.
 
Och så måste tapetskarvarna jämnas om de överlappar. Riv dem med målarskrapa och slipa sen.
 
S
Den tapet du ej får ner, måla över det med Beckers tapetgrund. Det fäster den gamla tapeten i underlaget bakom och motverkar samtidigt att blåsbildning sker eftersom färglagret du målar på, blir hårt ovanpå tapeten.
 
T TottoGBG skrev:
Strukturtapet måste du ha ner, annars räcker det att ta bort allt löst, särskilt i hörn och kring dörrar och fönster. Sen får du slipa och spackla om det behövs, och slipa igen.
Det finns något medel för att få bort tapeter, fråga i färgaffären.
Har använt tapetloss tror jag det heter. Man blandar med vatten. Det är ej struktur på tapeten, den ser bara mönstrad ut. Räcker det att plocka bort det som ligger löst sen slipa övergången + spackel?
 
T TottoGBG skrev:
Och så måste tapetskarvarna jämnas om de överlappar. Riv dem med målarskrapa och slipa sen.
Så försöka ta port det ojämna och slipa överallt för att få en relativt jämn yta?
 
S Stadsfiskalen skrev:
Den tapet du ej får ner, måla över det med Beckers tapetgrund. Det fäster den gamla tapeten i underlaget bakom och motverkar samtidigt att blåsbildning sker eftersom färglagret du målar på, blir hårt ovanpå tapeten.
Problemet är att tidigare ägare och ägare innan det har lagt tapet på tapet på tapet på tapet i oändlighet. Tror att det är 4-5 lager. Och som man även ser på någon bild så är det svårt att bara ta bort ett lager tapet eller två lager tapet. Istället blir det så att jag på vissa ställen lyckas skrapa bort 3 lager, men sen bara 2 lager på ett annat parti av väggen.
 
  • Gilla
Magnus Åhlin
  • Laddar…
E ErikB3 skrev:
Så försöka ta port det ojämna och slipa överallt för att få en relativt jämn yta?
En helt jämn yta är vad du ska få till. Slipa, spackla, slipa tills det är bra. Även små ojämnheter syns tydligt när de nya tapeterna kommit upp.
 
Det räcker att du får loss löst sittande tapet.

Sen är det snabbast och enklast att du spacklar de värsta ojämnheterna och slipar. Sätt sedan Fluggers lite tjockare renoveringstapet som sväljer ojämnheter väldigt bra. Snåla inte med tapetklistret, då får du bubblor under. Lägg extra i kanterna och använd mjukfog under i hörnen.

Sen är det bara att måla.
 
Gammelnörden
Om du orkar prova kan du försöka med att blanda hälften vatten hälften tapetklister och pensla på ymnigt för att sedan täcka ytan med plast och låta det stå över natten. Det är viktigt att det inte torkar, utan håller sig fuktigt ända tills du är redo att skapa, därav plasten och tapetklistret. Har alltid funkat för mig, både på envis strukturtapet och flera lager tapet. Proceduren kan behövas göras om på ställen där tapetlagren varit många och man bara får bort det som blivit fuktigt.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Nu har du kanske redan fortsatt, men skulle nog i ditt läge kladdat på en spärrfärg före spacklingen för att förhindra att tapeten bitvis släpper, med blåsor som följd.
 
Tack för tipsen mexitegel, Gammelnörden och Martin321. Jag gjorde ett sista försök idag men valde att ge upp. Är inte en särskilt duktig hantverkare...

Vad tror ni att det kostar att anlita en firma att bredspackla allting, måla väggarna och göra det allmänt beboeligt baserat på bilderna ovan?
 
E ErikB3 skrev:
Tack för tipsen mexitegel, Gammelnörden och Martin321. Jag gjorde ett sista försök idag men valde att ge upp. Är inte en särskilt duktig hantverkare...

Vad tror ni att det kostar att anlita en firma att bredspackla allting, måla väggarna och göra det allmänt beboeligt baserat på bilderna ovan?
Känner du själv att du inte är en duktig hantverkare så ska du absolut överlåta det till proffsen. Gör du det själv så blir det lätt fel och då går man och stör sig på det och i slutändan får man ändå göra om det igen.
Svårt att uppskatta vad det kan kosta men kolla med lite olika målarfirmor och be om offerter på arbetet.
Lycka till
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Sen beror det framförallt på om man känner att man vill lära sig och har tiden för det, med all respekt för de som inte vill.

Det finns många bra exempel på trådar där folk fått hjälp steg för steg och lyckats med sådant de tvivlade på att de skulle klara från början.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Jag känner inte riktigt att jag har varken tiden eller viljan. Tack för hjälpen, ska se om jag kan få någon offert under veckan. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.