Tjena, vi är två akademiker som köpt ett radhus. Nu ämnar jag kapa av halva träaltanen på baksidan eftersom jag vill ha mer gräsmatta samt sätta dit ett växthus. Är det något jag bör tänka på? Har egentligen bara köpt en cirkelsåg och tänkte kapa någon decimeter bakom spiken utanför pelarna. Sedan sätta dit en trälist vid den nya kanten.
 
  • Träaltan på baksidan av ett radhus med gräsytor och buskar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J JoElPihl skrev:
Tjena, vi är två akademiker som köpt ett radhus. Nu ämnar jag kapa av halva träaltanen på baksidan eftersom jag vill ha mer gräsmatta samt sätta dit ett växthus. Är det något jag bör tänka på? Har egentligen bara köpt en cirkelsåg och tänkte kapa någon decimeter bakom spiken utanför pelarna. Sedan sätta dit en trälist vid den nya kanten.
Börja med att skruva bort de rader du inte vill ha kvar. Antar att det sitter en regel längst ut, den behöver sättas tillbaka under sista brädan ni ska spara. Så reglarna ska kapas 50-60mm (beroende på hur mkt överhäng ni vill ha på sista brädan) innanför där sista brädan ska sitta för att göra plats för den yttre regeln.
 
  • Gilla
JoElPihl
  • Laddar…
Jag misstänker att bygget inte är helt korrekt utfört. Det ser ut som att hela strukturen vilar på en blandning av stenplattor och stockar (?). Det ser inte ut som att något av det som bär upp strukturen är nedgrävt.
 
  • Undersida av byggstruktur vilande på stenplattor och stockar, ej nedgrävda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy under en byggstruktur där träbjälkar vilar på en blandning av stenplattor och stockar, ej nedgrävda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Cheesen
J JoElPihl skrev:
Jag misstänker att bygget inte är helt korrekt utfört. Det ser ut som att hela strukturen vilar på en blandning av stenplattor och stockar (?). Det ser inte ut som att något av det som bär upp strukturen är nedgrävt.
Det är en altan, inte ett badrum. Så korrekt eller ej är mer i betraktarens ögon. Om det fungerar är det korrekt.
 
  • Gilla
Farstatjej90 och 2 till
  • Laddar…
K
Varför måste det som bär vara nedgrävt? Är marken stabil är det en väldigt vanlig lösning med plattor istället för nedgrävda plintar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.