Vår duschdörr har lossat och när jag skulle skruva dit den igen upptäckte jag att hantverkaren har borrat fel en gång och sedan borrat nytt hål precis bredvid det felborrade. Det finns därför inget för pluggen att fästa emot.

Kan man fylla igen hålen med något och sedan skruva/borra nya hål?
Eller har ni någon idé om hur jag ska göra för att få fast dörren igen?

Mvh, Tony
 
  • Närbild på en duschväggs gångjärn som är löst, med skadat kakel och smutsigt golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit kakelvägg med skadade borrade hål, glasdörrfäste och spricka, behov av reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Normalt hade jag sagt träplugg, men detta är ju ett våtutrymme så det blir inget bra.

Sätt då hellre fast en rejäl bult med hjälp av ankarmassa (obs dock att man måste sätta dit bulten innan massan har torkat, det går inte att borra i den efteråt). Rätt utfört sitter det som berget.

Du kan också testa med en kraftig expander, men det brukar inte bli lika bra imho.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Normalt hade jag sagt träplugg, men detta är ju ett våtutrymme så det blir inget bra.

Sätt då hellre fast en rejäl bult med hjälp av ankarmassa (obs dock att man måste sätta dit bulten innan massan har torkat, det går inte att borra i den efteråt). Rätt utfört sitter det som berget.

Du kan också testa med en kraftig expander, men det brukar inte bli lika bra imho.
Varför en bult, och hur menar du? Ska bulten peka utåt så att jag sedan ska fästa duschdörren med mutter eller ska jag borra ett hål i bulten efter att den har härdat fast?
 
J
T Tony Green skrev:
Varför en bult, och hur menar du? Ska bulten peka utåt så att jag sedan ska fästa duschdörren med mutter eller ska jag borra ett hål i bulten efter att den har härdat fast?
Nej, han menar att du först trycker i ankarmassan , och sedan bulten/lämplig skruv, genom fästet, packat och klart. Bäst att tillägga att du verkligen bör fylla de andra hålen med silikon, och även en del i botten på de aktuella hålen innan ankarmassan ska dit.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Eller så fyller du utrymmet med så mycket 2-komponents epoxi som du kan få i, när det är härdat du borrar på nytt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Nej, han menar att du först trycker i ankarmassan , och sedan bulten/lämplig skruv, genom fästet, packat och klart. Bäst att tillägga att du verkligen bör fylla de andra hålen med silikon, och även en del i botten på de aktuella hålen innan ankarmassan ska dit.
Ok, fattar. Har aldrig använt mig av ankarmassa. Får läsa på lite.
 
Q Qaniel skrev:
Den här har jag kört: [länk]
Hur får man tag på det som privatperson?
 
Inser nu när jag kollar tillbaka på gamla foton från då toaletten renoverades att det nedre gångjärnet till duschdörren hamnade där man dragit vattnet till WC-stolen och att det då är ett tomrum bakom kakel och våtrumsgipset.
 
  • Översvämmat källarrum med kablar och rör längs väggen, vatten nära elektronik, potentiell fara.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
BirgitS
  • Laddar…
först och främst. Är det en gipsvägg eller betongvägg?
 
S Stensson11 skrev:
först och främst. Är det en gipsvägg eller betongvägg?
Det är kakel och sen gips
Q Qaniel skrev:
Den här har jag kört: [länk]
Kan man köra det om det är hålrum bakom gipset?
 
R
Glöm inte det viktigaste att hålen behöver bli vattentäta för att undvika vattenskador…
 
R Rejäl skrev:
Glöm inte det viktigaste att hålen behöver bli vattentäta för att undvika vattenskador…
Givetvis! Får försöka att trycka i så mycket silikon det går och sen lägger jag som en ram runt som dörrfästet klämmer emot. Verkar som att "Fill and Fix" tätar bra om man kör på det för att fixa hålen.
 
R
T Tony Green skrev:
Givetvis! Får försöka att trycka i så mycket silikon det går och sen lägger jag som en ram runt som dörrfästet klämmer emot. Verkar som att "Fill and Fix" tätar bra om man kör på det för att fixa hålen.
Ingen erfarenhet av Fill and Fix, skulle oroa mig för skakningarna och vibrationerna av användandet av dörren då olika material möts så hade nog ett mer förlåtande och flexibelt tätningsmedel varit att föredra som tex. våtrumssilikon för vattentätheten..
 
Jag tror ännu mer på ankarmassa efter nyheten om att där var mer eller mindre tomt bakom. Du behöver något som fyller upp rejält och stelnar. Annars får du samma problem igen, när kaklet istället går sönder. Bästa resultatet får du om du fyller upp hålet, trycker i en bult utan skalle eller en bit avsågad gängstång på exakt rätt plats (gör en mall i kartong eller någon gammal bit träskiva som du ställer mot golvet), och när det stelnat trär du på gångjärnet samt fixerar med mutter och bricka.

Jag skulle till och med vara frestad att spruta in lite hemblandad finbetong med hjälp av en sprits som du gör av bakplåtspapper rullat till en tratt.

F ö faller tanken på expander, för där finns ju intet att expandera uti, så glöm det förslaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.