Hej, jag har ett hus byggt 1978 och har just bytt ytterdörr. Min hantverkare installerade första dörren fel och fick ta ut allt igen. Han lämnade sedan projektet mitt i så jag har försökt göra färdigt själv. Har två frågor.

1. Dörren kom färdiginstallerad i sin ram men när den nu är passad och installerad i husets ram så finns det ganska stort mellanrum (2-3 cm) ovanför dörren mellan dörrkarmen och väggen. Vad är bästa sättet att fylla detta mellanrum? Funderar på bräda eller isolering.

2. Mellan ram och vägg på sidorna av dörren finns ett litet mellanrum, (jag kan se ut även när dörren är stängt) skall jag peta in isolering där och isåfall hur tätt packar jag den? Jag har inte satt dit dom sista karmbrädorna ännu som slutligen täcker detta hål.

Huset ligger i USA och det känns som om hantverkare inte är lika noggranna här vad gäller fukt, drag, isolering mm. Dom gör lite hur som helst.

Väldigt tacksam för svar.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
L
Fyll håligheterna med isolering , s.k. dreva , packa inte för hårt , då kan karmen tryckas ut och sätt någon form av bräda ca 1 cm in på karmen och över mellanrummet ut på fasaden , då blir det tätt och drar inte
 
Tack så mycket för snabbt svar. Uppskattar det verkligen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.