K
Bor i hus med bergvärme och en "panna" från NIBE. Nu noterade jag att trycket i expansionskärlet sjunkit till 0 bar, tidigare låg det på ca 0,8. Vi har haft rörmokare som bytt element och lite annat så det har pulats runt en del med vattnet vilket skulle kunna vara en orsak.

Men jag fattar inte hur jag fyller på kärlet igen? Jag har identifierat några reglage i närheten men jag förstår inte vilken funktion dessa fyller. På bilderna har jag ringat in och numrerat några reglage som jag undrar vad de fyller för funktioner?

1:an - Vrider jag på denna rinner det ut vatten ur ett rör över en golvbrunn på golvet
2:an - står det "avstängning" på. Den är öppen nu
3:an - Kanske bara en avstängning också?
4:an - Vrider jag på denna rann det ut vatten ur samma rör som när jag vrider på 1:an men det upphörde efter 1-2dl vatten
5:an - En luftningsventil? Öppnade denna och det pös ut lite luft, därefter lite vatten och därefter händer ingenting.

Värmen och varmvattnet i huset verkar dock opåverkat...

Hjälp mig att få styr på detta!
Expansionskärl med tryckmätare och numrerade ventiler och reglage för värmeinstallation i hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Manometer med noll tryck ovanpå ett expansionskärl i ett värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
VVS-installation med expansionskärl och numrerade reglage för identifikation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörkopplingar med reglage markerat med nummer 5 för identifiering, möjlig luftningsventil vid värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Saif Olsson
  • Laddar…
Jag gissar på trean.

Mina 50 cent:
1 är säkerhetsventilen för tappvattnet.
2 stänger av vattentillförseln till varmvattenberedaren
3 fyller på värmesystemet
4 är säkerhetsventilen för värmesystemet.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Japp 3 borde det vara.
 
K
Tack. Vrider jag på 3:an rinner det till rejält med vatten i rören kan jag höra, men BAR-mätaren rör sig inte. Hur lång tid bör det ta innan mätaren reagerar?

Uppdatering; Det fick stå och rinna en stund och efter ett tag steg trycket i kärlet. Återstår att se om trycket bibehålls.

Tack för hjälp.
 
Redigerat:
I vanliga fall (när systemet är igång) så märks det direkt, men om nu rörisen har tömt ut en del vatten kan det ju behöva fyllas på en del. Sen tycker jag nog det är lite slarvigt av honom att inte fylla upp när han var klar.
Ps. du kommer att behöva lufta systemet i några omgångar för att få ut all luft om det är mycket vatten som tömdes ur.
 
K
D Dublin skrev:
I vanliga fall (när systemet är igång) så märks det direkt, men om nu rörisen har tömt ut en del vatten kan det ju behöva fyllas på en del. Sen tycker jag nog det är lite slarvigt av honom att inte fylla upp när han var klar.
Ps. du kommer att behöva lufta systemet i några omgångar för att få ut all luft om det är mycket vatten som tömdes ur.
Jo jag instämmer i att rörmokaren borde ha fixat det. Men nu har jag gjort det med er hjälp!

"Lufta systemet" skriver du. Ska jag lufta varje element eller räcker det med ventilen på expansionskärlet?
 
Du behöver lufta elementen .
 
Har du ingen circulationspump i systemet?
 
kulle
Ha koll på tryckmätaren om du behöver lufta mycket, kan behöva fylla på mer vatten isåfall
 
K Ulf Slotte skrev:
Jo jag instämmer i att rörmokaren borde ha fixat det. Men nu har jag gjort det med er hjälp!

"Lufta systemet" skriver du. Ska jag lufta varje element eller räcker det med ventilen på expansionskärlet?
Det är lika bra att kolla alla element, sen brukar det samlas mer luft i element på övervåningen längst bort i slingorna. Du kan behöva fylla på och lufta i ett par omgångar om mycket vatten har tömts ur systemet.
 
K
Kan rapportera att jag till slut löste problemet med att trycket sjönk efter att fyra rörmokare felsökt utan att lösa det. Jag tog bort rörisolering på ett rör bakom bergvärmepumpen och insåg att det var plaskblött under isoleringen. Där hittade jag en gänga som inte var ordentligt åtdragen. Knivigt att komma åt men jag drog till den och därefter funkar allt som det ska. Tack för hjälpen.
 
  • Gilla
ftj och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.