Det senaste så tycker jag att min vattenpump startar väldigt ofta. Jag behöver inte använda alls mycket vatten innan den går igång. den slår till vid ca 1,5bar och slår ifrån vid ca 3,5bar men som sagt så sjunker trycket väldigt snabbt. Jag har läst mig till här att det kan bero på att det är för dåligt med luft i hydroforen. Då vattenståndglaset är väldigt missfärgat så har jag ingen aning om hur mycket luft det är i .

Jag har försökt att läsa mig till hur jag ska göra men blir inte riktigt klok på det. Då det inte sitter någon luftventil på min hydrofor, hur ska jag fylla på luft och hur vet jag att jag har rätt mängd? Tömma ut allt vatten ifrån bottenkranen och öppna upp "bulten" som sitter i toppen för att få i luft ?

Det ska tilläggas att jag frågade förra ägaren som har bott i huset i 5 år hur han brukade göra. Han hade aldrig fyllt på med någon luft och visste inte alls hur det fungerar.
 
  • Hydrofor i ett pannrum med mätare, filter och en vattenpump, diskussion om lufttillförsel och tryckproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Topp av hydrofor med slutet ventil och missfärgningar, indikerar möjlig luftbrist.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenpump och hydrofor i pannrum med rörledningar, manometer och filtreringssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nedsliten hydrofor i ett källarrum med fokuserad bild på bottenkranen och en del av den anslutna rörgenomföringen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stäng av vattnet till hydroforen och öppna bottenventilen och töm hydroforen helt. Sedan stänger du bottenventilen och öppnar ventilen så att hydroforen fylls upp igen. Då får du lagom mängd luft i den. Ventilerna till synglaset ska normalt sett vara stängda, man öppnar dem bara om man vill kontrollera nivån i hydroforkärlet.
 
N NoOne2k skrev:
Stäng av vattnet till hydroforen och öppna bottenventilen och töm hydroforen helt. Sedan stänger du bottenventilen och öppnar ventilen så att hydroforen fylls upp igen. Då får du lagom mängd luft i den. Ventilerna till synglaset ska normalt sett vara stängda, man öppnar dem bara om man vill kontrollera nivån i hydroforkärlet.
Okej, jag behöver inte lossa på bulten i ovankant eller ventilen som sitter mitt på hydrofonen(den med gul slang) ? Vad används dessa till isåfall ?
 
Antagligen kommer det att räcka med att öppna i botten. Om det visar sig att det inte kommer in luft, kan man bli tvungen att öppna längre upp. Vart går den gula slangen? Den kanske är till för att just underlätta att släppa in luft ?
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Antagligen kommer det att räcka med att öppna i botten. Om det visar sig att det inte kommer in luft, kan man bli tvungen att öppna längre upp. Vart går den gula slangen? Den kanske är till för att just underlätta att släppa in luft ?
Den går bara till golvbrunnen, precis som den svarta slangen ifrån bottenkranen.
 
Jo du måste öppna för att släppa in luft, kan fungera att öppna ventilen med gula slangen.
Pluggen i toppen skulle jag undvika, den kan vara svår att få tät och då läcker luften ut ganska snart.

Protte
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
J jocek skrev:
Det underlättar mycket om hydroforen är utrustad med en luftnippel högst upp så man enkelt kan fylla på luft med en bil/cykel-pump. T.ex: [länk] eller [länk]
Om du ändå tömmer den så passa på att borra hål uppepå och dra fast luftnippel. (att tillverka en extra lång hylsnyckel lämnas som övning till utföraren)
När det finns färdiga produkter så är det lite dumt att hålla på att borra och gänga. Men visst kan man byta ut proppen i toppen mot en kulventil och bilventil.

Om den gula slangen går till avlopp kan TS öppna den med, då går det fortare att tömma hydroforen.
 
På min hydrofor sitter det en liten nippel under nedersta kranen på synglaset som man öppnar för att få in luft när man tömmer hydroforen. Kommer inte ihåg om man skulle stänga nedre kranen också då det var ett tag sedan jag gjorde detta för att fylla på.
Jag tröttnade på att lägga en halvtimme flera gånger om året på att tömma och fylla på luft på detta sätt så en dag åkte jag till biltema och skaffade en förminskning en kulventil och en luftnippel till tryckluft som jag satte där övre pluggen sitter och sedan är det bara att koppla på kompressorn och öppna bottenkranen för att fylla på luft går på fem minuter max.

Edit: Glöm inte att stänga av ventilerna på båda sidorna av hydroforen, annars tömmer du huset på ena sidan och får nytt vatten från pumpen på andra.
 
  • Gilla
Art Deco
  • Laddar…
K
Även om genomskinliga slangen har blivit brun så går det ofta att se vattennivån ändå. Testa att lysa med en ficklampa eller telefonen så brukar det att gå att se vattennivån ändå. Eller passa på och byt ut slangen.
 
K kbladh skrev:
Även om genomskinliga slangen har blivit brun så går det ofta att se vattennivån ändå. Testa att lysa med en ficklampa eller telefonen så brukar det att gå att se vattennivån ändå. Eller passa på och byt ut slangen.
Om glaset är fullt så lär man inte se någon nivå ändå. Men om man tömmer så lär nog nivån synas igen även med missfärgat glas.
 
Tack för svaren alla. Jag ska prova ikväll att tömma den genom att öppna båda ventilerna. Förhoppningsvis kommer det in luft och jag slipper öppna pluggen i toppen. Jag återkommer med resultatet.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.