Jag har ett äldre magasin som fungerar som garage. 40kvm, regelverk på äldre murad grund, golven i 2/3 är betong.
Den vänstra delen på bilden har en utgrävd källare, ca 80cm under mark och 100cm över mark (grå yta). Källarens tak är ett bjälklag med plank. Väggarna är murade med större lättbetongblock.

Idag upptäckte jag att det samlats 20cm vatten i botten av källaren. Det är troligtvis smältvatten från senaste tidens snömängd och nederbörd. Det är alltid torrt på sommaren. Jag kan inte se att vattennivån någonsin varit högre än såhär så är inte så orolig för den egentligen.

Med tanke på källarens skick och att den inte används till något så vill jag fylla den och gjuta ett golv i nivå med de andra två tredjedelarna.

Hur ska jag tänka med isolering och dränering av källaren? Kommer vattnet kunna skapa problem?

Vad tror ni om att packa 30cm makadam, plasta och sedan lägga 40cm frigolit och 10cm gjuten platta?

Blå pil visar markens lutning.
 
  • Färgdiagram över en byggnadsstruktur: tak, vägg, källare och pil åt höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Först behöver du se till att vatten kan rinna bort, görs med dränslang som går ut till något där det försvinner. Sen makadam - en plats men den kan inte ligga direkt mot makadam, den kommer se ut som en igelkott rullat över, möjligtvis en geoduk först som skydd, sen isolering och gjuta på det, gärna då med en armringsmatta, 6 mm och 200 rutor.
 
  • Gilla
Småbrukaren
  • Laddar…
Tack för svar. Bra tips med duk för att skydda plasten.

Men det lilla vatten som står skulle väl kunna få röra sig fritt i 30cm högt grusbädd utan problem? Jag tänker att det inte riskerar att det fryser med tanke på att det är på frostfritt djup?

Det är ju nästan som att man redan har grävt en stenkista.
 
Det var bara ett tips om vatten i det hela. Hur har ni det med stuprören, rakt ut eller i rör bort, många m3 som kommer den vägen.
 
Alla stuprören sitter är på nedsidan av huset och marken lutar bra. Jag tror som sagt att smältvattnet har ansamlats men sakta sjunker undan.

Jag vill ju i praktiken återställa marken kan man säga. Jag är ganska säker på att vattnet hittar vägar under och bredvid med tanken på lutningen.

Men vilka risker skulle finnas med att gjuta en sula uppe på en stenkista?
 
Ingen skulle jag säga om den inte svämmar över.
 
  • Gilla
Småbrukaren
  • Laddar…
Jag har rådfrågat runt lite och ingen verkar tycka att vattnet är särskilt oroande. Jag tänkte börja med att fylla med grus ca 30cm. Men vad ska jag använda för typ?

Det bör ju gå att stampa/padda tänker jag. 0-16 makadam? Eller finns det något som är ämnat för att ha en mer dränerande effekt?
Läst att 8/16 används ofta vid dräneringsarbeten. Jag behöver kanske inte 0 fraktion?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.