Hej på er!

Jag skall fylla upp ca 100 kvm med ca 1-2 m. På detta skall bli gräsmatta och ev träd.

Vad bör man fylla upp med? Vad blir bäst/billigast och hur mycket kan det gå på i Stockholmstrakten?
 
Om du skall ha gräsmatta spelar det ingen större roll vad du fyller upp med.

Vi fick tag på fyllnadsmassor från ett ställe där man skulle gräva ur för att bygga en järnväg. I och för sig ca 55 mil från Stockholm ;)
Det var blandning av sten lera och jord.

Skall du köpa fyllnadsmassa från ett åkeri får du nog räkna på minst 120-150 kr/m3 och skall du fylla upp 100kvm med 1-2 meter blir det ju en del pengar.... :surprised:

Mitt tips är att kolla runt i närheten där du bor om det grävs någonstans och höra om dom inte kan tippa massorna på din tomt.

Kom ihåg bara att kolla med miljökontoret att det är ok!
Det var i alla fall vi tvugna att göra.
 
1. Du behöver ett fyllnadslov om du ska fylla såpass mycket. Kolla med byggnadskontoret eller vad de heter hos er.

2. När byråkratin är forcerad så brukar jag rekomendera att upp till en meter under gräsmatta kan man fylla med i princip vad som helst betongkross sprängsten, vad man råkar ha tillgång till.

Mellan 1 meter och 15 cm under planerad gräsmatta vill jag ha sand eller lerhaltiga massor som gärna får innehålla stenar så länge de inte bli större än ca 20-30 liter. Skälet till detta är att det ska gå att gräva upp dem om man vill sätta buskar eller träd i framtiden. De sista 15 cm upp till gräsnivån fylls med matjord eller dyligt så att gräset får ett bra fäste
 
Jag ringde banverket som så påpassligt håller på och lägger extra räls i närheten. De dumpar gärna hos privatpersoner om man kan erbjuda en plats som ligger närmare än det ställe de själva tänkt köra till. Fick tag i finfin sandblandad ler/matjord
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.