Hej!

Har en tändare av modellen jättetändsticka-med-liten-knapp-som-tänder-en-låga-längst-ut. Lagom kitschig, men fyller sin funktion. När den fungerar.

Tändargasen har tagit slut och jag har införskaffat ett styck påfyllnadsflaska, nogsamt valt ut rätt munstycke och försökt fylla på tändaren. Denna har då fungerat ganska bra, men bara väldigt kort stund. Efter första påfyllningen fungerade den bara någon dag, sen testade jag att hålla flaskan nedåt istället för uppåt vilket gav lite bättre resultat, gasen kanske räckte en vecka. Vill helst inte fylla på tändaren stup i kvarten och vill därför bli mer effektiv i mitt tändarfyllande.

Hur gör man bäst för att fylla tändaren så mycket som möjligt?? Skaka flaskan? Låta gasen stiga upp eller rinna ner i tändaren? Hur länge ska man hålla på?

Tacksam för hjälp!

/Elin
 
Rikta gasflaskan nedåt och tryck mot påfyllningsventilen på tändaren tills det är fullt (Då pyser det ut gas på sidan). Kan ta allt från 2sekunder till 30sekunder.
 
Kan det ta längre tid? Jag har hållt den intryckt länge och väl, och det har aldrig pyst någon gas vid sidan om...

/Elin
 
Hörs det att det fortfarande strömmar gas så är det bara att fortsätta, har det tystnat så kan du sluta (-då är det fullt eller så är tuben snart tom).
 
Vilken kul fråga i detta forum!!
Jag har också retat mig på att det är i stort sett omöjligt att fylla på en tändare.
Jag har två teorier.
1) Den gas som levereras i tändarna behöver högre tryck för att bli vätska än den gas som man kan köpa på påfyllnadsburkar. Det är alltså för lite tryck i behållaren för att det ska rinna över till den "tomma" tändaren.
2) Det går ett rör från munstycket ner till botten av påfyllnadsflaskan. Man måste alltså hålla flaskan med munstycket upp. Jag har testat den teorin och mycket riktigt blev resultatet bättre men allt ifrån så bra som jag velat.
Jag kan nämna att jag har testat olika typer av tändare.

Har någon här i forumet fyllt en tändare med bra resultat? Vad var det i så fall för märke på påfyllnadsgasen? Stod det någon innehållsdeklaration och vad är det i så fall för gas som fungerar?
 
Har precis haft en knäpp när jag köpt vansinnigt många nya tändare (nåja vansinnigt vet jag inte men en 15-20 stycken iaf) från ett företag baserat i USA men som levererar direkt från sina tillverkare i Hong Kong. De har alltså kostat mellan 20-35 kr styck (ink frakt). Som cigarrökare är det alltid spännande med nya tändare, och nu hittade jag alltså s.k. torchlighters till en extremt billig penning.

Med dessa tändare är det så att vissa fungerar väldigt bra att fylla på medans andra verkar stört omöjliga att fylla på något effektivt sätt. Bäst framgång har jag haft med de tändare som haft genomskinlig tank (typiskt nog). Men mitt sätt att fylla är med gasflaskan upp-o-ner och sedan lite vickande i själva anslutningen mellan tändare och gasflaska. Problemet verkar vara att gasflaskornas innehåll inte är tillräckligt komprimerat för vissa tändare. Gasen jag använt heter Sarome.

Just my 2 cents worth ..

Om någon vill veta var jag köpt tändarna så får ni väl PM:a .. antar att forumreglerna inte tillåter att jag länkar direkt i forumet.

Ok - efter att ha fått klart för mig att det är ok med denna typ av länk så vill jag absolut bjuda på den.

http://www.dealextreme.com/products.dx/category.809

Då kommer man direkt till tändarna. Observera att priserna alltså inkluderar fri frakt även till oss i mörka norden!
 
Hemmakatten
Jodå, du kan lägga in länken här i forumet. Forumet är ju till för att ge tips och råd om husbyggande och renovering men även var man köper billigast och bäst saker till hemmet. Vad som inte är tillåtet är att göra reklam för eget eller närstående företag eller för företag där man arbetar eller på andra sätt har intressen i. Dvs man får inte ha något egenintresse i de företag man rekommenderar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.