Bor i en trähus 1914... Köket renoverades 2008 av tidigare ägare då dem även sänkte taket och satte in spotlights.
Nu vill vi byta ut kök mot ett tidstypiskt kök och då tycker vi inte spottarna är så roliga utan skulle vilja ha annan belysning i taket.
Det verkar det även på ett ställe som dem inte lagt pappersremsa i en gipsskarv eller så är det något annat fel. Det är i alla fall en spricka längs hela taket.

Hur fyller man lättast igen hålen. Lappar i med runda gipsbitar i hålen, med kanske en regelbit på ovansidan av gipset man kan skruva i. Sen spackla, microlit och spackla igen innan måla?
Hur gör man lämpligast i skarven.

Det nedsänkta taket i köket hänger ihop med nedsänkt tak i hall (öppen planlösning) och där skulle vi helst inte vilja göra då det är en väldigt stor yta. Så en minimal höjdskillnad vore trevligt.
 
  • bild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag borrade lite fel när skulle sätta upp mina spottar och då gjorde jag precis som du säger, fast jag tog en plåtbit för det fanns närmast just då. En rund gips bit och spackla..
 
Spottarna: Bort med spotten, peta upp en avlång träribba i hålet, skruva fast den rakt igenom befintligt tak på varsin sida av hålet.
Såga till en rund gipsbit med en hålsåg som du skruvar i träribban.
Spackla/måla.

Sprickan: Klistra en ny pappersremsa med vävlim över sprickan, spackla rejält brett på varsin sida om den för att få lagningen så osynlig som möjligt. Måla.
 
Såg på arga snickare att de använde något som de kallade för ett "plåster" över ett hål, som kvinnan i familjen hade gjort, i en gipsskiva (produktplacering *hosthost*). Det var bara att klistra dit den, vänta ett tag och sedan spakla över.
 
Om det är svårt att få in en ribba bakom så gjorde jag såhär med en gammal eldosa.:

Såga till gipsbit som passar i hålet, spruta byggskum i hålet, lägg dit gipsbiten, skruva dit en ribba på undersidan. När skummet är torrt tar du bort ribban och spacklar.

Angående sprickan. Kanske sätta microlit i hela taket?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.