Hej!

Vi har köpt ett hus som stått obebott ca 10 år. Det är ett Älvsbyhus från 1992 med krypgrund. Vi kommer att sätta in avfuktare och fuktspärr. Men man har byggt en matkällare som var fylld med drygt en meter vatten när vi fick tillträde. Har pumpat ut allt vatten och tagit bort hyllor och annat trämaterial men nu är frågan hur jag bäst fyller igen det?

Det är en ca 50 cm grop i botten som har en metallcylinder där vattnet kommer in genom små hål (se bild).

Tanken är att använda källarluckan för access till krypgrunden sen, men vi ska inte ha kvar matkällaren. Tacksam för tips hur man återställer på bästa sätt.
 
  • Vy av en hörna i matkällare med träbjälkar och en metallcylinder i taket som används för vattentillförsel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Övergivet källarutrymme med betongväggar och en stege som leder ner till en metallcylinder med hål vid botten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallcylinder med vatten och små hål i en husgrund där vatten pumpas ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenfylld metallcylinder i en grov med sten och en blå slang, i en gammal matkällare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktig matkällare med trähyllor och metallcylinder i mitten, blå pumpslang synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det inte en pumpgrop? Oavsett hur du fyller igen det försvinner ju inte vattnet magiskt så jag hade behållt hålet som pumpgrop, måste vara mycket effektivare än att dra fukten ur luften (även om det ena kanske inte utesluter det andra)
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Matkällare eller ej så hade jag blivit aningen orolig av att det rinner så mycket vatten under huset. Ligger grundvattnet så ytligt eller är där dålig dränering? Ett hus utan källare brukar inte kräva så mycket dränering, framför allt inte ett så här pass ”nytt” hus.

Under en kryp grund ska det vara en viss tjocklek av icke organiskt väldränerade material. Jag har Lecakulor i min och sedan plast uppe på. Hur ”högt” behöver du fylla? Jag hade använt först 0-30 eller makadam och sedan toppat med 200mm lecakulor
 
Hur är markförhållandena runt om? Mycket vatten ytligt?

Hur är dräneringen runt huset?

Jag hade inte fyllt igen gropen däremot satt på lok så att inte fukten sprider sig till krypgrunden, vattnet kommer alltid finnas där om ni inte sänker dräneringen till nivå under vilket inte är nödvändigt om inget organiskt material finns där.
 
Jag hade nog satt en pump där permanent och undersökt hur det fungerar innan jag fyllt igen den. Har du bara en pump som fungerar kommer det ju inte bli vattenfyllt.
En matkällare (vinkällare?, ölkällare?) kan man ha till mycket!
 
P pjkw skrev:
Är det inte en pumpgrop? Oavsett hur du fyller igen det försvinner ju inte vattnet magiskt så jag hade behållt hålet som pumpgrop, måste vara mycket effektivare än att dra fukten ur luften (även om det ena kanske inte utesluter det andra)
Tack för svar! Ja, det har du nog rätt i att det är tänkt som pumpgrop.
 
C Chokladmonster skrev:
Matkällare eller ej så hade jag blivit aningen orolig av att det rinner så mycket vatten under huset. Ligger grundvattnet så ytligt eller är där dålig dränering? Ett hus utan källare brukar inte kräva så mycket dränering, framför allt inte ett så här pass ”nytt” hus.

Under en kryp grund ska det vara en viss tjocklek av icke organiskt väldränerade material. Jag har Lecakulor i min och sedan plast uppe på. Hur ”högt” behöver du fylla? Jag hade använt först 0-30 eller makadam och sedan toppat med 200mm lecakulor
Tack så mycket för svar! Ja, det är grundvatten. Huset står högt beläget på tomten, och det är inga större problem med fukt/mögel under resten av blindbotten. Då gör jag nog så att jag bara fyller upp matkällaren. Hade du lämnat kvar väggarna, eller ska man lika gärna riva ner dem? Låter bra med 0-30 och sen lecakulor. Just nu är det satt sand under resten av grunden som översta lager, så fyller nog upp med leca eller sten där också innan jag monterar ny fuktspärr så blir det ordentligt gjort.
 
P Petter Forsen skrev:
Hur är markförhållandena runt om? Mycket vatten ytligt?

Hur är dräneringen runt huset?

Jag hade inte fyllt igen gropen däremot satt på lok så att inte fukten sprider sig till krypgrunden, vattnet kommer alltid finnas där om ni inte sänker dräneringen till nivå under vilket inte är nödvändigt om inget organiskt material finns där.
Tack för svar! Nja, det är hyfsat torrt skulle jag säga. Vet inget om dräneringen, men tror inte det är några problem med den med tanke på att skicket är helt ok under huset
 
F fredrik.johansson skrev:
Jag hade nog satt en pump där permanent och undersökt hur det fungerar innan jag fyllt igen den. Har du bara en pump som fungerar kommer det ju inte bli vattenfyllt.
En matkällare (vinkällare?, ölkällare?) kan man ha till mycket!
Tack för svar! Nej, den vill jag inte ha kvar 🙂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.