Hej,
Jag håller på att byta en del slitna golvsocklar i vårt putsade (tegelstomme) hus från 1929. Bakom socklarna är kalkputsen ofta lite bräcklig, så jag lagar detta efter behov med ny kalkputs.

Men i vissa delar är det liksom ett hålrum (se bild) mellan där trägolvet tar slut, och väggen börjar (kanske för att golvet ska kunna röra sig utan hinder, fast två-tre cm är rätt mycket!). Detta kommer att täppas till igen hyfsat med de nya socklarna, men på en del ställen är det lite väl smutsigt därinne (antar att det är håligheten i bjälklaget man ser) med t.ex. ett par myror o småspindlar som tittat fram etc (nedervåning, yttervägg, norrsida). Vad kan man göra åt detta, ska man fylla ut med fogskum, eller är det dumt att blanda in ett så nytt material? (tror att Gårdar o torp brukar varna för fogskum, men det är nog för väggtätning istället för lindrev...).

Vill alltså fylla ut lite, och göra utrymmet mindre lockande för småkryp helt enkelt. Troligen är utrymmet lite fuktigt (odränerad källare under), annars skulle nog spindlar inte trivas.

Vad göra? Mycket tacksam för svar!!

Mvh/
Alko

dsc0177smalljc3.jpg
 
Fyll med lite kalkbruk, andas och är hyfsat mjuk om man måste ta bort det av någon anledning, ner med en mäjsel och dammsug. Fogskum- NEJ!

mvh plexi
 
Ok, känns också tryggare med kalkbruk jfrt med fogskum. Småkryp som myror etc trivs säkert pga skräpet, så dammsugning blir bra!

Mvh/
Alko
 
Hänger på med en fråga eftersom jag också har sådana hålrum:

Gör det något om man fyller igen med vanligt putsbruk?
(Vet att kalkbruk är bättre, men har inte vågat mig på att använda det ännu. Nu behövs väldigt liten mängd, och jag intalar mig själv att huset har så många cementlagningar ändå så man behöver vara helt renlärig.....)

Har även ett hålrum under tröskeln. Springan mellan tröskel o cementgolv är ungefär 1/2- 1 cm, dvs svårt att tryck in bruk där. Myrorna har burit upp stora mängder materia genom denna springa, så det finns nog ett stort hålrum under. Tänkte trycka in fogskum, men tvekade när jag läste denna tråden. Vad skulle ni använda ?
 
Omdet är stort så brukar man kunna fylla med lecakulor.
Håller mössen borta också ...

.Henrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.