Jag har tagit fram ett trägolv som har ett tiotal hål i sig, tror att det varit verkstad i lägenheten och att det kan ha stått någon maskin där kanske.

Hålen är helt runda och är 2cm i diameter. Hur kan jag fylla igen dem så att det ser snyggt ut?

Tack för svar!

/ Robert
 
Du skulle ju kunna plugga dem? :)

Borra upp dem lite finare så att de är runda och jämna.

Bara en idé.

/Christian
 
Plugga med vad? Jag har ingen aning vad man ska använda
 
Det brukar finnas sådan plugg att köpa hos välsorterade golvfirmor. För att det skall bli snyggt bör man ju slipa alltihop och sedan ytbehandla hela golvet. Då "smälter" pluggarna in och blir mycket svåra att upptäcka.

Det går ju även att tillverka egen plugg med en hålsåg och en överbliven bit av det befintliga golvet (eller åtminstone ett likadant). Men det blir ju lite mer pyssel.

Är det mycket kvistar i det övriga golvet kan man ju även köpa speciellt spackel i samma nyans som de andra kvistarna. Då kommer de igenfyllda hålen att se ut som kvistar. Men även denna metod kräver ju slipning och ytbehandling för att bli bra.

Jag hade personligen satsat på att plugga. Glöm inte att fiberriktningen på pluggarna skall vara åt samma håll som golvets fiberriktning, annars ser det konstigt ut.
 
Redigerat:
Pluggarna är av trä :)


/Christian
 
Vad är det för trä? Är det gran eller furu så kan du ta vanlig rundstav och kapa till. Jag tror iofs att jag sett rundstav i både ek och körsbär också.
 
tack för svar!
Svårt att få tag på rundstav av rätt diameter kanske?
Jag funderar på kork också, kan det vara något?
 
Ja, om du har ett korkgolv möjligtvis...
 
tecknaren skrev:
tack för svar!
Svårt att få tag på rundstav av rätt diameter kanske?
Jag funderar på kork också, kan det vara något?
Borra upp till rätt diameter om det inte finns något som passar.
 
  • Gilla
Hsta och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.