Hur fylla i blanketten för kontrollplan? Eller behöver jag ens göra det?

Jag har en befintlig carport som ligger ihop med mitt hus och har således fasad på den sidan. På andra långsidan har jag även där panel som fasad, samt halva baksidan, medan det givetvis är helt öppet från kortsidan där man kör in bilen.

Nu vill jag göra om detta till uterum, dvs använda befintlig carport och helt enkelt sätta en likadan fasad som carporten redan har där man nu kör in bilen. Långsidan som har panel vill jag sätta in fönster och andra kortsidan skjutdörrar i glas. Inga mått på själva stommen (carporten) kommer att ändras.

Länk till kontrollplan: www.bygglovsguiden.se/Blanketter/Kontrollplan.doc

Sid1 - Vad fyller jag i under projektörer? sakkunniga kontrollanter?
Sid2 - Kontrollpunkterna - skall jag fylla i "E" eller "S" nu eller sedan? och på vilka punkter isåfall?

Kontrollansvarig kan jag vara själv?

Väldigt tacksam för snabba svar.
 
Har du fått bygglov för denna förändring?
//Anders
 
Semestertider...
I samband med bygglovsansökan som jag undrar detta, kontrollplanen blir senare om jag får igenom bygglovet.
 
Siouxsic skrev:
Semestertider...
I samband med bygglovsansökan som jag undrar detta, kontrollplanen blir senare om jag får igenom bygglovet.
Ska du vara egen KA? Jag trodde att Kvalitets Ansvarig fyller i en kontrollplan ?
 
Siouxsic skrev:
Kontrollansvarig kan jag vara själv?

.
Bara om kommunen accepterar det. Annars måste Kontrollansvarig vara certifierad.
Den som är KA ombesörjer upprättandet av kontrollplanen. Om du själv accepteras så borde kommunens inspektör kunna hjälpa dig fylla i vilka kontroller som behövs.
 
Är jag dum eller har ni blandat det???

Är Kontroll Ansvarig samma som Kvalitets Ansvarig???
 
Jag enligt nya PBL (om jag fatta det rätt). Och det skall numera vara "omöjligt" att få vara KA själv. Fast det skulle det väl egentligen varit tidigare också.
 
Tydligen kommer det kosta multum att anlita en KA idag. En som jag känner, menar att numera kommer han att kosta ca 30.000:- mot tidigare 10.000:-.
Detta gäller i Sjöbo.

Det blir dyrt.
 
kamilenski skrev:
Tydligen kommer det kosta multum att anlita en KA idag. En som jag känner, menar att numera kommer han att kosta ca 30.000:- mot tidigare 10.000:-.
Detta gäller i Sjöbo.

Det blir dyrt.
Ja, det trillar bort många som inte har kompetensen och/eller känner sig för gamla för att sätta sig på skolbänken!
 
kamilenski skrev:
Är jag dum eller har ni blandat det???

Är Kontroll Ansvarig samma som Kvalitets Ansvarig???
Kvalitetsansvarig har man på bygglov som registrerats före 2 Maj 2011.
Kontrollansvarig har man på bygglov som registrerats efter 2 Maj 2011.

Kraven på att få vara Kontrollansvarig är högre än de kraven som ställdes på Kvalitetsansvariga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.