Hur fungerar egentligen en sådan här vattenspridare. D v s vad får den att ändra riktning? :thinking::oops::geek:
 
  • Oscillerande vattenspridare med justerbara munstycken och anslutning för vattenslang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade faktist isär en i helgen som hade börjat spöka. När spridaren når ett visst läge sitter det en liten plastarm som flyttar vattnets tryck från ena sidan till den andra i den stora klumpen till höger i bild.
Det är det där klicket man kan höra från spridaren. Kändes nästan som det satt lite kugghjul och grejer där inne också, men så långt behövde jag inte ta mig för att lösa mitt problem. Dock lite onödigt vetande att fylla hjärnan med fick jag med mig :)
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Om du undrar hur du ska göra för att ändra riktning så är det de orangea "spakarna" vid anslutningen till höger i bild.
Vill du ha 180 graders spridning så ska du dra dem maximalt åt var sitt håll. Eller bara 90 grader åt ena hållet så drar du den ena "spaken" maximalt åt ena hållet och låter den andra peka uppåt.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Tack
 
Har plockat isär en sådan gardena-spridare en gång, och då var där en liten vattenturbin som skapade rörelsen, två ventiler, styrda av ändlägesinställningarna ändrade vattenflödet mot turbinen och på så vis armens rörelse.
 
Korvgubbe
På mina, som är flera år gamla, sitter det även ett filter direkt innanför kopplingen. Brukar oftast räcka för mig att göra rent det när det slutar vända.

Men är det någon som har tagit isär deras handhållna pistoler? Har ett par som inte är helt täta i stängt läge och jag hittar inga skruvar...
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.