Hej.

Jag har en Nibe EVC 240 från 2002, med vattenburen radiatorer, och termostat på dessa som är säkert lika gammal som huset (1992).

Jag funderade på att köpa nya termostat till alla radiator och eventuellt anlita en VVS firma för att byta ut ventilerna till alla radiatorer (som blir smutsig inuti med åren, och tappar effektivitet), men efter att ha läst genom manualen för min elpanna och att ha läst vissa tråder på denna forum, så har jag börjat undrar om det är lönt.

Jag läste att det är elpannan som ska styra värmen, och jag har kollat alla inställningar så de stämmer, och gjort underhållnings moment (har inte gjort dessa i de tre åren jag bott i huset, så det var nog dags).

Om elpannan styrar, är det inte bara att öppna alla termostat nästan helt så de inte begränsar elpannans funktion? Och då undrar jag om enskilda termostat på elementen tappar sin funktion helt?
 
Jag har själv svårt att förstå hur elpannan, eller vad man nu har som producerar värmen, jobbar när man har termostater på elementen. Men i princip så är termostaterna bara där för att begränsa värmeuttaget där radiatorn finns, t.ex. ett sovrum som man vill ha svalare i. Annars så borde övriga termostater vara fullt pådragna för att fullt utnyttja den värme som pannan producerar.

Men...det som jag undrar över, om man nu stryper värmeuttaget med termostaterna så borde det väl innebära att man tar mindre värme från det värmda vattnet, och returen in i pannan borde vara högre än om man "suger ut" det mesta av det som producerats. Då borde det krävas mindre effekt av pannan för att värma eftersom vattnet redan är varmt...

Men det är säkert naivt och feltänkt av mig, det kan jag erkänna redan nu :)
 
Den energi som behövs för att värma huset går åt oavsett om det är pannan som styr eller termostaterna på elementen. Och med elvärme spelar det i princip ingen roll om framledningstemperaturen är högre än nödvändigt. Det kostar med elvärme lika mycket att höja temperaturen på vattnet oavsett om det är från 20 till 30 eller från 40 till 50 grader.
Har man en värmepump är det skillnad för då "kostar" det mycket mer att höja temperaturen om vattnet är varmare.
Men för att lätast få en jämn temperatur bör pannans reglercentral i första hand styra värmen, sedan låter du termostaterna stänga dom element där du har lite varmare (tex där solen skiner in).
 
så i mitt fall fungerar termostaterna som avstängnings knapp? Jag kan välj att stänga av värmen helt till vissa radiatorer, t.ex i extra sovrum där jag inte vill ha värme. Helt onödigt då att köpa nya termostat, kan man tycka. Det hade varit annorlunda om elpannan var dum och bara sprutade ut värme till radiatorerna. Då hade det varit av högsta betydelse att ha väl fungerande termostat.
 
Rätt (y)
 
tack för svaren!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.