Y
Jag har en villa jag bor i, avstyckad från gården.

Sen har jag en bondgård, med ytterliggare en villa på.


Får jag 50tusen att rota på båda villorna var för sig eller totalt?
Eller räknas den andra villan som en vanlig bondgårds byggnad?

-Förra året så tänkte jag aldrig så långt utan drog momsen på gården ifall jag gjorde något på den villan, vilket kanske inte var rätt men, jag vet inte, både revisorn och skattemyndigheten godkände det iaf.


I framtiden tänkte jag renoverat den andra villan och hyra ut den, hur bör jag göra då?
 
Redigerat:
ROT avdraget är knytit till ditt personnummer inte till någon specifik fastighet dock måste du vara ägare till fastigheten där arbetet gjorts. Är ni flera delägare kan alla dra av fullt ROT avdrag var för sig.

Dvs en ägare kan dra av 100" i arbteskostnad där ägaren=du alltså betalar 50" till företaget som gjort jobbet och "skatteverket" betalar dom andra 50" direkt till företaget efter att företaget ansökt om detta.
 
Det är max 50 000 per person och år. Dessutom skall du bo i bostaden eller ha den som fritidshus.
 
Du måste äga huset och använda det att bo i. Om du äger ett hus som du hyr ut får varken du eller hyresgästen utnyttja ROT-avdraget.
Däremot kan man vara många delägare om ett hus - tex fem syskon som äger en sommarstuga de utnyttjar omväxlande. Då får de alla utnyttja ROT-avdraget på stugan. Men det är max 50000 per person.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.