Hej jag är nybörjare med allt som har med hus att göra. Kan någon förklara för mig hur det funkar med luftvärmepump. Hittade ett hus som har en sån grej utanför på husväggen. Värmer den upp hela huset? Hur värmer man vattnet? Eller är de alltid olika? Ska man elda också? Eller går det på el?
 
Luft/luftvärmepumpen cirkulerar inomhusluften och värmer upp alternativt kyler ned den till inställd temperatur.
Beroende på husets konstruktion och klimatet i området kan den ensam svara för uppvärmningen.
(Så är det hos mig här nere i södern, har inga andra värmekällor bortsett från en kamin som går en gång i veckan kanske.)
Dricksvattnet får man värma upp med en elektrisk varmvattenberedare.

Och det gäller alltså att ha ett välisolerat hus.
 
Lucky2015
H Hammarspik skrev:
Hej jag är nybörjare med allt som har med hus att göra. Kan någon förklara för mig hur det funkar med luftvärmepump. Hittade ett hus som har en sån grej utanför på husväggen. Värmer den upp hela huset? Hur värmer man vattnet? Eller är de alltid olika? Ska man elda också? Eller går det på el?
Vilken modell och märke har du? Står b.la på typskylten på utedelen.
 
Lucky2015
H Hammarspik skrev:
Hej jag är nybörjare med allt som har med hus att göra. Kan någon förklara för mig hur det funkar med luftvärmepump. Hittade ett hus som har en sån grej utanför på husväggen. Värmer den upp hela huset? Hur värmer man vattnet? Eller är de alltid olika? Ska man elda också? Eller går det på el?
Här har du lite information om hur de fungerar:

https://www.vattenfall.se/varmepumpar/luftvarmepump/hur-fungerar-en-luft-luftvarmepump/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.