Har tagit mig i kragen för att balansera in radiatorslingorna, skulle varit gjort för flera år sen :surprised:. Men jag lyckas inte få särskilt stor tempdiff på handdukstorken hur jag än försöker. Den ska väl justeras in precis som övriga radiatorer? Kör med IR-termometer.

Det sitter en MMA VBB på handdukstorken, http://www.mma.se/media/6688/rfa 38.pdf, och det är denna som är minst gynnad i systemet, dvs. minst tempdiff så det är här jag börjat att strypa in men jag kan som bäst få 2,5 graders diff, vilket fortfarande är minst i hela systemet.

Har tvårörssystem och jag kollade för säkerhets skull att bypassen är stängd (=inskruvad i botten).

Hur sjutton ska man göra? :mad:
 
Hur stryper du in den, enligt instruktionen under boxen? Att du inte får så stor diff beror nog på att en tork inte är så optimal som radiator, så bättre att se i diagrammet vad man får för flöde vid sin inställning och välja det så litet som ändå funkar. Då spelar inte den lilla andelen "kortslutning" så stor roll.
 
Hmm, man stryper inte in den på returventilen alltså? :surprised: Men vilken packbox menas och hurdå?
 
Det går säkert med returventilen också men den är väl mest till för att stänga vid demontage. Jag tänkte att du använde förinställningen under packboxen som i instruktionen, då vet man vad som händer och kan ställa maxflödena efter en teoretisk modell om man vill. Har du termostat på torken eller handvred?
 
Skruvade lite till :). Jag förstod inte instruktionen helt och fattade inte vad som menades med packboxen först. Vågade inte ta bort ventilpinnen eftersom jag trodde det skulle rinna vatten då, men se det gjorde det ju inte :).

Jag tycker det har blivit väldigt märkliga resultat när jag använt returventilen, den verkar inte strypa "linjärt".

Frågan är var i hela friden man ska få tag i ett verktyg till förinställningen på en lördagskväll :D.

Går det att ta det lite försiktigt med en skruvmejsel tro?
 
Ja, returventilen är mest on/off så det är bara precis närmast stängt man kan reglera lite och det ger inte mycket kontroll över vad man får ut. Kör med mejsel det är ju inga märkvärdigheter bakom detta.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Nej, det kan jag verkligen intyga :)
 
Lånar tråden lite…

Jag har köpt en "no name" handdukstork på 600X1600mm och behöver köpa en etthålsventil till denna.

Vilken längd blir bäst? Det finns 160 och 400mm att välja på.

jag antar att 400mm-varrianten teoretiskt kan ge ett högre deltaT?

Tacksam för svar/ Thor
 
Jag satte en Nordhem NH ventil, http://www.nordhem.se/Handdukstorkar/Tillbehör/Ventil.aspx
den är rätt snygg tycker jag. Kapa insticks röret så det är så långt det går. Men oavsett längd så kommer du få i princip samma temp i hela värmaren, volymen är så liten och cirkulationen hög, så det blandas friskt. Men en genomvarm värmare (eller radiator för den delen) som håller säg 40 c överallt, ger ifrån sig mer värme än en som är 40C på toppen och 35C där nere. Har du sedan värmepump med kylmedia som kräver glide är det en annan femma/diskussion.
 
Hur tänker du nu? Om inlopps- och utloppstemperatur är identiska så kan väl inte någon energi avges? :x
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Du övertolkar, tilloppet är kanske 40 och returen 39,99. Och ja, en sådan radiator/handduksvärmare kommer avge mer värme än en som ligger på till 40 retur 34. Detta pga det ökade flödet gör att emissionsytans temp blir högre på en större del av radiatorn.

Om du inte förstår så tänk på ett oisolerat rör som går rakt genom ett litet förrådsutrymme, det är ingen märkbar skillnad på rörtemp in/ut ur rummet, men rummet är ändå varmt.... Det blir inte varmare av att sänka flödet, då är ju rörets "varma" yta mindre.
 
Med ditt tankesätt kan man snart ha pumpen som enda värmekälla. Ok för en tork kan man tillåta lite åt det kortslutna hållet men generellt vill man hålla en rimlig ibland tom stor difftemp.
 
2 alternativ nedan.

1 Ett rör som där det går in genom väggen håller 40C, i mitten av rummet har röret svalnat till 35C och i andra änden där det går ut genom väggen är det 30C

2 Ett rör som där det går in genom väggen håller 40C, i mitten av rummet har röret svalnat till 39,5C och i andra änden där det går ut genom väggen är det 39C

Vilket rum kommer vara varmast ?

Det fina med högt flöde (i.e lågt delta på radsidan) är att du kommer kunna hålla lägre framledningstemp med bibehållen inomhustemp. Lägre framledningstemp gynnar som ni vet driftsekonomin vid värmepump.


En annan diskussion är om man har värmepump att den behöver (beroende på köldmedietyp) ett visst glide, för att kyl/värme processen ska fungera optimalt. Men har du pump med R410 med minimalt glide på 1-2 grader så kan du ha väldigt lite radiatordelta. R407 är en annan sak. Men detta gällde ventil till värmare så tror vi tar det en annan gång:)
 
kulle
Men det måste ju innebära att rummet håller nästan 40 grader då ?
 
Va ?

Rummets temperatur är ju beroende på dess isolering och vilken temperatur du har utanför samma isolering. Är det högsommar och +28C utanför det fiktiva rummet har du ju en annan temperatur än om det är -30C och snöstorm... Förutom det så har ju rummets volym och vilken typ av rör vi pratar inverkan på vilken temp vi uppnår, ett 22 mm CU rör tappar ju exvis ca 20 w/meter om det är oisolerat. Men frågan var väl bara vilket som blir varmast, ett test på om de som ifrågasatte var med på hur det fungerar.

I de två fallen jag gav ( ceteris paribus ) kommer ju rummet med röret som har minsta differens vara varmast. För vi är väl överens om att ett rör som är håller 40-39C hela vägen avger mer värme, än ett som håller 40 halva sträckan och 35-30C andra halvan hoppas jag......:)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.