Hur fungerar bensinpumpen på en Colibri grästrimmer?
Den ligger inne i bensintanken.
Någon som vet?
Eller kanske vill bli av med sin egen Colibri?
Tanken kostar ≈ 600 - 900 kr, bara den.
 
Småmotorer brukar ha en membranpump som drivs av tryckvariationerna i insuget eller vevhuset. Ofta inbyggd i förgasaren.
 
  • Gilla
ChristerMyr
  • Laddar…
Jo, tackar!
Denna maskin har en pump, som ligger inne i tanken.
två slangar går in, den ena från kompressionen i cylindern.
Men den andra? Hur ska den kopplas in?
Den är tydligen trasig.
Men kan man kringgå detta på nåt sätt?
 
Har du några bilder på delarna? Om den ena slangen går till vevhuset för att ge tryckpulsationen borde den andra slangen vara för bränsle till förgasaren. Och om pumpen är trasig borde första misstanken vara membranet. Vem har ställt diagnosen?
 
Hej.
Jag själv, har den isär-plockad nu.
Ska försöka fixa bilder på den.
 
Här kommer bilder.
 
  • Närbild på en plastbehållare med ett fäste och en slang kopplad till en vit cylinderformad komponent på en träyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av två gula kablar som är anslutna till en grå mekanisk komponent med en röd kåpa. Bakgrunden är något oklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en vit plastbehållare på en arbetsyta, ansluten till en slang med ett litet svart plastgaller på toppen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Om du menar det vita så är det bara ett filter, finns ingen pump i tanken
 
  • Gilla
Ganescha och 1 till
  • Laddar…
Hej igen.

Det svarta, vad är det?
Måste den andra slangen, som sticker ut från tanklocket, ligga i bränslet. det är en koppling i änden.
 
A Avemo skrev:
Har du några bilder på delarna? Om den ena slangen går till vevhuset för att ge tryckpulsationen borde den andra slangen vara för bränsle till förgasaren. Och om pumpen är trasig borde första misstanken vara membranet. Vem har ställt diagnosen?
 
  • En slang och en vit cylinderformad komponent är fastsatta på en plastbehållare. Komponenten ligger på ett träbord med färgfläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en motor med två gula kablar och en röd plastdel fäst vid en metallisk komponent.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Plastflaska med slangar och en vit filterdel placerad på en träbordsyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror att du börjar i fel ände. Vilket problem har du med motorn och vad fick dig att misstänka bränslepumpen. Den vita klumpen i änden på slangen är som sagt ett bränslefilter. Det ser rent ut. Men om det är smutsigt kan man lossa det från slangen och blåsa med tryckluft bakvägen. Den svarta prylen gissar jag är en stropp som tanklocket är tänkt att hänga i när det är avskruvat. Den tunna slangen med filtret på är sugledningen för bensin. Den tjockare slangen gissar jag är en returledning från förgasaren. Och den behöver inte vara under ytan i tanken.
 
  • Gilla
RobbanMar och 3 till
  • Laddar…
Den startade inte och jag kollade om den finns gnista och det finns det.

men jag trodde inte att bränslet kommer fram.
ska testa att skifta dessa slangar
Men det finns ju en liten skarvbit, där man kan koppla in en slang på?
Vad betyder det?
 
De vanliga stegen i felsökning småmotorer är annars att börja med att undersöka om maskinen alls har förutsättningar att fungera:
- töm ut gammalt bränsle i tanken, i med ny fräsch 2T alkylatbensin dvs färdigblandad med bra tvåtaktsolja
- pumpa på pumpblåsan några gånger för att se att den drar upp bränsle i blåsan, överskottet leds ner i bensintanken igen av den ena slangen du visar
- kolla luftfiltret, är detta smutsigt så rengör eller byt ut
- skruva loss tändstiftet, kolla så det ser vettigt ut och inte är svart och igenkoksat, eller blött av bensin - ser det dåligt ut så byt mot samma typ. Passa gärna på och kolla så det finns gnista genom att lägga det inkopplade men omonterade tändstiftet mot cylindern och dra i startsnöret (givetvis efter att du satt tändströmbrytaren i läge "on").

Återmontera, full choke, dra några drag tills den tänder till. Sätt den på halv choke, dra igång den, sätt därefter choke i läge "run". Varva motorn och kolla så den går jämnt.

Har själv en Colibri II och vet att den kan vara litet svårstartad, motorn blir lätt sur och då får man köra choken i läge "run", ge fullgas och dra tills den startar.

Berätta gärna vilka steg du inte gjort, eller fel du hittat så blir det lättare att hjälpa.
 
  • Gilla
ChristerMyr
  • Laddar…
En bild på en kabel med en vit plaständhylsa, ansluten till en större vit plastbehållare, liggandes på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ChristerMyr ChristerMyr skrev:
Den startade inte och jag kollade om den finns gnista och det finns det.
Är tändstiftet blött? Det är inte bara för lite bensin som kan få den att trilska. Även för mycket kan göra att den inte startar. Om du rycker i snöret några gånger med stiftet ur kan du bli av med en del av eventuellt överskott.
ChristerMyr ChristerMyr skrev:
men jag trodde inte att bränslet kommer fram.
Om du pumpar på primerblåsan, kan du då se bränsle gå genom slangarna?
ChristerMyr ChristerMyr skrev:
ska testa att skifta dessa slangar
Varför då? Den har väl fungerat tidigare? Misstänker du att någon har bytt plats på dem? Jag tror att de har olika dimension för att det inte skall vara lika lätt att sätta dem fel.
 
  • Gilla
ChristerMyr
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
De vanliga stegen i felsökning småmotorer är annars att börja med att undersöka om maskinen alls har förutsättningar att fungera:
- töm ut gammalt bränsle i tanken, i med ny fräsch 2T alkylatbensin dvs färdigblandad med bra tvåtaktsolja
- pumpa på pumpblåsan några gånger för att se att den drar upp bränsle i blåsan, överskottet leds ner i bensintanken igen av den ena slangen du visar
- kolla luftfiltret, är detta smutsigt så rengör eller byt ut
- skruva loss tändstiftet, kolla så det ser vettigt ut och inte är svart och igenkoksat, eller blött av bensin - ser det dåligt ut så byt mot samma typ. Passa gärna på och kolla så det finns gnista genom att lägga det inkopplade men omonterade tändstiftet mot cylindern och dra i startsnöret (givetvis efter att du satt tändströmbrytaren i läge "on").

Återmontera, full choke, dra några drag tills den tänder till. Sätt den på halv choke, dra igång den, sätt därefter choke i läge "run". Varva motorn och kolla så den går jämnt.

Har själv en Colibri II och vet att den kan vara litet svårstartad, motorn blir lätt sur och då får man köra choken i läge "run", ge fullgas och dra tills den startar.

Berätta gärna vilka steg du inte gjort, eller fel du hittat så blir det lättare att hjälpa.
Tackar!
Jag har kollat stiftet, gnistan ser fin ut
men inte bytt bränsle
Vet du vilken slang som ska gå var, till förgasaren?
Närbild på en förgasare med två gula slangar kopplade till den samt en röd primer som en del av en bränslesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.