Hej alla kunniga :)

La ett bud på ett hus på 2,4 mille, besiktnings mannen hittade fukt i krypgrund, vind och badrum, hur mycket kan man pruta på priset ?

köper jag ett hus för 2.4m lägger 500 tusen i kontantinsats så blir räntan 4100/månad

Går jag ner till 2,2mille men måste åtgärda felen för 200k så kan jag bara lägga 300k i kontantinsats då blir räntekostnaden 4700/månad.

eller hur funkar det ??

ha en god jul !
 
Hur mycket du skall pruta på priset beror väl på vad det skulle kosta att åtgärda felen. Det är svårt för oss här att tala om det utan att veta mycket mer om skadorna. Prata med besiktingsmannen och se vad han tror.

Dina räntekostnader tycker jag inte du räknar ut korrekt.
Om du prutar ner priset med X kronor från 2,4 miljoner samt har 500 tusen för kontantinsats. Lägger sedan ut dessa X kronor på att åtgärda felet så skall du ju fortfarande låna upp 1,9 miljoner och få samma räntekostnad som om huset köptes felfritt för 2,4 miljoner.
 
W
Hur stor är chansen att du kan pruta på det då???
Man kan ju inte per automatik tro att priset kommer gå ner med ev reparationskostnad. Det är ju inte direkt ovanligt att säljaren tycker att "det där var ett jobbig köpare, honom skiter jag i för jag e inte helt desperat att sälja nu". Och så går det till nästa köpare eller kör en annons runda till. Vill man absolut ha huset så kan man ibland få ta den kostnaden utöver vad man tänkt sig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.