Hej skulle vilja veta mer om uppskov det är så att vi sålt huset med vinst och enligt mina uträkningar ska jag betala ca 104 000kr i vinstskatt.
Vi är i full fart att leta nytt hus men hur funkar det att flytta med skatten betala dom 0,5 % /år känns ju lockande vi fyller kraven till att få uppskov men är det värt det eller ska man bara betala skiten och sura i 23 minuter ?
 
Ingen som har lite råd att ge ?
 
Exxi skrev:
Hej skulle vilja veta mer om uppskov det är så att vi sålt huset med vinst och enligt mina uträkningar ska jag betala ca 104 000kr i vinstskatt.
Vi är i full fart att leta nytt hus men hur funkar det att flytta med skatten betala dom 0,5 % /år känns ju lockande vi fyller kraven till att få uppskov men är det värt det eller ska man bara betala skiten och sura i 23 minuter ?
Det beror på. Behöver du de 104.000kr i närtid så är det bättre att skjuta upp (medmindre ni är lågt belånade och kan lägga till de pengarna in i bolånet). Behöver ni de inte så är det bättre att betala. Räntan betalas ju på hela det belopp (reavinsten) man skjuter upp, inte bara på de 104.000kr som skattebeloppet blir.
 
Som Åttioettan skriver är det inte 0.5% av skatten man skulle betalat utan för vinsten!
Vinsten bör i detta fallet ligga på ca 475 000 dvs 2 375 i årlig avgift. Denna är inte avdragsgill som vanliga ränteutgifter.
Om du istället lånar 104 000 och betalar ränta så behöver du få en ränta på ca 2.25% (104 000 * 0.0225 = 2 340) för att det ska vara bättre. Men har ni rätt till ränteavdrag så är en ränta under ca 3.25% gränsen då man tjänar på att betala uppskovet och låna beloppet istället.
 
Låter ju som det är lika bra och betala av det direkt även om man hade kunnat hitta på mycket bra saker för som pengarna i det nya huset.
 
Har du möjlighet slippa uppskovet ska du ta den chansen. Den nya bestämmelsen om beskattning på uppskovet kom precis när jag byggde. Irriterar mig en gång om året över reavinsten på enochenhalv miljon ...
 
Har funderat lite och skulle behöva pengarna till det nya huset 15% kontant och lagfart och pantbrev äter upp kontanterna fort så om jag fattar rätt så blir beloppet 2750kr /år vinsten på huset var 550 000kr men är det det ända jag kommer få betala 2750 kr /år ? Eller finns det massa andra skumma avgifter jag missat ?
 
Nej, du unga andra avgifter enligt nu gällande system. Alltså 'bara' 2750kr/år om inte politikerna ändrar sig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.