I vårt gamla hus (inte det vi byggt nu) uppstod en sättning i plintgrunden till ett burspråk som den förra ägaren byggt.

Detta blev ett dolt fel och en större byggfirma byggde en ny grund. Det verkar dock som att de slarvat med geologisk undersökning och/eller utförande och nu har nya sättningsskador uppstått.

Grunden byggdes 2003. 2005 påtalade jag först de nya sättningarna och de menade att det nog bara var naturliga sättningar som sker i en ny grund, men de höjde burspråket lite med domkraft och la metallskivor på grunden för att kompensera.

Nu har den dock satt sig mer, vilket rimligen kan sänka priset nu när vi ska sälja huset. Grunden är ju mer än 2 år gammal, så den vanliga 2-års-garantin gäller ju inte. Finns det ändå möjlighet för mig att rikta krav mot entreprenören att förbättra grunden?
 
Eftersom de utförde en åtgärd 2007, innan garantitidens utgång så tickar 2 nya år för dessa arbetena.

Jag tycker inte att det är en rimlig förklaring att man alltid får sättningar i nya grunder.
Det låter helt fel i mina öron. Självklart skall man grundlägga på ett så betryggande sätt att inga sättningar uppstår. Allt annat är oseriöst!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.