Jag tycker det är lite för kallt här hemma. Har fjärrvärme men har aldrig förstått mig på hur det funkar. Googlat lite och blir inte så mycket klokare.

Det här är grejorna jag har. Är det något som ser konstigt ut?

Fjärrvärmecentral med mätare, rör, pumpar och expansionskärl i ett skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Värmemätare av märket SHARKY med rör och kablar monterade på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Diagram av en Termix värmväxlare med betecknade komponenter som pumpar och ventiler monterat på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du har rätt dåligt tryck (manometern högst upp). Den bör stå på 1-1,5bar och det ser ut som den röda "indikatorn" står på 1,5bar där så det är vad det ska vara då i systemet...

Du får börja med att fylla på och lufta. På ditt diagram syns "påfyllning radiatorer". Öppna den ventilen sakta (den kan sitta hårt fast om det inte fyllts på på ett tag så ta en skiftnyckel eller liknande till hjälp) och låt det fylla på ganska långsamt upp till 1,5bar.

Sen måste du lufta... Jag antar du har vattenburna element och inte golvvärme så gå runt till alla element, speciellt de som sitter "högst upp" i huset med en liten bunke, trasa och avluftningsnyckel.
Öppna avluftningen på elementet och låt den vara öppen med bunken under tills det är en tydlig stråle vatten ut och inget pys/eller luftbubblor.

Om det är mycket luft i systemet kan du behöva återupprepa fylla/lufta några gånger.

Håll koll på trycket under ett par veckors tid (och trycket kan variera lite om cirkulationspumpen går eller inte) men det ska inte stadigt sjunka för då har du en läcka någonstans!
 
  • Gilla
Nina Mars och 2 till
  • Laddar…
Den svarta lådan uppe till höger är en regler central och där ska du kunna justera värme kurvan, har du någon handbok till den? Annars googla på nätet efter en.
 
  • Gilla
Fieldstreet
  • Laddar…
@anders07 Jag luftade för någon vecka sen, kan det vara därför det är dåligt tryck? Det behövdes dock inte luftas så mycket förutom ett element på övervåningen som pös en hel del.

@Jeppson Jag ställde den på 20C nu. Har en handbok men den är väldigt tunn och ger inte mycket. Det står ER7 på displayen, undrar om det betyder ERROR 7 eller nåt annat..? :thinking:
 
Ser det bra ut med termometrarna?

Den där svarta som heter reglerventil värme på lathunden, vad gör den?
 
Ser ut som om det går ut lite för sval temperatur.
Har du radiatorer eller golvvärme?

det borde gå att höja kurva för framledningstemperatur i reglercentralen, finns det ingen logga på den typ fabrikat och modell?
 
  • Gilla
Fieldstreet
  • Laddar…
Börja med att fylla på!

Finns det inte tillräckligt med vatten i systemet kan det inte heller värma tillräckligt...

Efter att tryck och luftning är gjort, vänta minst en vecka (gärna två) och SEN kan du börja titta på kurvor och ändra inställningar om det inte är varmt efter det!
 
  • Gilla
Fieldstreet
  • Laddar…
Hur många våningar har du och sitter centralen i källaren?

om allt sitter på samma plan räcker det gott och väl med 0,5 -1,0 bar, annars kan du behöva höja trycket genom att fylla på.
 
  • Gilla
Fieldstreet
  • Laddar…
@Jeppson Radiatorer! Ska kika på fabrikat. Två våningar plus källare, centralen i källaren. Jag har värme i elementen uppe, men kanske inte tillräckligt varmt.

@anders07 Jag tog en ny bild på manometern. Jag inbillar mig att den står typ där den ska, men jag har egentligen inte en aning så du får gärna titta på bilden.:p
Närbild av en manometer med röd visare nära 2 bar och indikatormarkering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den svarta visaren syntes inte riktigt på första bilden. Jag tänker att den röda som ligger ovanpå är indikatorn? Den andra röda är tryckt på själva tavlan.
 
Då har du får lågt tryck, borde ligga runt 1,5 bar så du behöver fylla på och sedan ev lufta elementen.
Prova att lufta högst upp och se om det kommer någon luft när du öppnar lite på ett element.

Om du endast kör ut omkring 35 grader när det är under nollan ute så förstår jag att det känns kallt.
 
  • Gilla
Fieldstreet
  • Laddar…
Tack för all hjälp, testar fylla på imorgon :)

Vad är normal temp att köra ut på vintern?
 
Jag har -7 grader ute och kör ut 50 grader på elementen men då har jag ett dåligt isolerat hus från 60 talet
 
  • Gilla
Fieldstreet
  • Laddar…
L lat skrev:
Enkelt sagt ska du ha lika högt tryck som antal meter till toppen på översta radiatorn, delat med 10 för att få det i Bar.
Vad gäller injustering, titta här [länk]
Tack, mycket nyttigt i den, men en hel del som är svårt att greppa när man har noll koll på sånt här sen innan :D

J Jeppson skrev:
Jag har -7 grader ute och kör ut 50 grader på elementen men då har jag ett dåligt isolerat hus från 60 talet
Jag har ett dåligt isolerat tegelhus från -57, gamla fönster i flera rum och bara två av de fyra elementen i källaren är kopplade till fjärrvärmen, de andra två kopplade till den gamla pannan som inte används.


I den tunna handboken som ligger där nere står det att cirkulationspumpen ska knäppas av innan man fyller på systemet. Jag hittar ingen brytare, finns endast ett reglage för hastighet på pumpen.
Vad kan hända om jag fyller på med pumpen igång? Pajar jag nåt då?
 
Cirkulationspumpen behöver inte stängas av för att kunna fylla på systemet. Möjligen kan man behöva stänga av den för att kunna lufta systemet om man har nån besvärlig luftblåsa nånstans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.