Känner mig lite trög, men undrar om någon vänlig själ kan berätta för mig hur jag ska ställa timern på den bifogade bilden.

Tanken är att den ska fungera ihop med ett skymningsrelä som styr en ytterbelysning. När det skymmer ska belysningen tändas och vara tänd under kvällen fram till kl 12 därefter ska den släckas övernatten och sedan tändas på morgonen igen om det är mörkt ute dvs.

Skymningsreläet funkar fint, men problemet är att ytterbelysningen inte släcks natten. Hur ska jag göra för att få det att fungera som jag vill?
 
  • Analog timer med dygnsinställning monterad på vägg, fråga om hur den programmeras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
5
Du har plastpiggar runt om ( de blåa) som du trycker in/ur beroende på om du vill ha till eller frånslag
 
Sitter det inte en knapp någonstans för att växla mellan manuellt och automatisk till-/frånslag?
 
Om det inte är släkt mellan 24:00 och 05:00 som tiduret är inställt på, så är det nog felkopplat någonstans.
 
SOm sagt, antingen har du en knapp någonstans som manuellt sätter på strömmen oavsett timern (vanloigt), eller så är den felkopplad. Om du kan lägga upp bilder på kopplingsplinten, så kanske någon här kan se felet.
 
H hempularen skrev:
SOm sagt, antingen har du en knapp någonstans som manuellt sätter på strömmen oavsett timern (vanloigt), eller så är den felkopplad.
Eller så är tiduret trasigt. Snurrar skivan? Är tiden rätt inställd?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Eller så är tiduret trasigt. Snurrar skivan? Är tiden rätt inställd?
Tack för alla svar. Jag tror problem är att tiden inte är inställd. Hur ställer man den. När man rör på de röda visarna snurrar även skivan.
 
Det finns
useless useless skrev:
Sitter det inte en knapp någonstans för att växla mellan manuellt och automatisk till-/frånslag?
Jo det finns och den är satt på automatisk. Allting har fungerat tidigare, men sedan var elen helt frånkopplad under några månader.
 
Aktuell tid är ju den tid, som den vita "piggen" till vänster visar på. ( i bilden 23:45 ). Vrid till den så att den visar aktuell tid och prova så.
Obs, det set ut som om det bara ska gå att vrida skivan medurs, för att inte riskera brott på " piggen".
 
Björnhult Björnhult skrev:
Tack för alla svar. Jag tror problem är att tiden inte är inställd. Hur ställer man den. När man rör på de röda visarna snurrar även skivan.
Du vrider bara visarna till rätt tid, kolla siffrorna vid den vita haken så du är i rätt tolvtimmarshalva av dygnet. På din bild stämmer visarna mot 00:20 som man avläser på skivan så allt verkar vara i ordning så långt.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Aktuell tid är ju den tid, som den vita "piggen" till vänster visar på. ( i bilden 23:45 ). Vrid till den visar aktuell tid och prova så.
Obs, det set ut som om det bara ska gå att vrida skivan medurs, för att inte riskera brott på " piggen".
Ok, ska testa det. Vad är de röda visarna till för?
 
Antagligen markerar de vanliga tim och minutvisare.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Antagligen markerar de vanliga tim och minutvisare.
Jo tänkte också det, men om det är den vita piggen som visar aktuell tid så känns de lite överflödiga, eller?
 
Björnhult Björnhult skrev:
Jo tänkte också det, men om det är den vita piggen som visar aktuell tid så känns de lite överflödiga, eller?
Nej de ger samtidigt en vettig utväxling att använda när man vrider tiden rätt. Att rubba skivan skulle ge stor påfrestning i urverket eller kräva någon slirkoppling på axeln e.dyl. Finns vissa gamla kopplingsur som inte har visarna men då en skruv vid sidan av man använder på samma sätt som dina visare vid justering.
 
Vill tacka alla som kom som hjälpte mig att förstå hur detta funkade. Nu tänds och släcks allt som det ska!
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.