Jag köpte mitt sommar hus i oktober 2009. ôverlåtelsen skedde 19 december... Men har verkligen inte hört ett ljud om fastighetsskatt sen dess.. Borde inte detta komma per post eller nått? Borde jag kanske ringa upp någon och höra lite om detta?

Jag jobbar i Norge så jag får ingen deklaration vad jag vet... Flyttade iofs tillbaka mitt folkbokförning till Sverige i samband med sommarhus köpet..

Någon som har nått tips till mig?
 
Detta sköts på din deklaration. Gör du ingen kanske du ska ringa skatteverket och fråga.
 
huggan skrev:
Detta sköts på din deklaration. Gör du ingen kanske du ska ringa skatteverket och fråga.
Ok tack för tipset.. Kanske bäst och göra det. Är ju inte ute för att undvika betala det.. Men ensak är säker.. Skatteverket glömmer inget:)

Vad kan Fastighetsskatten vara på mitt fritidshus då? den har ju ett marknadsvärde på ca 1.8 Mkr. Har hört att det e lite billigare i Sverige än Norge. Där hade man ju passerat 25-30 tusen
 
1% av taxeringsvärdet har jag för mig den ligger på.
 
Fastighetsskatten "avskaffades" 2008 och ersattes med kommunal fastighetsavgift.

Fastighetsavgiften för småhus är 0,75 procent av taxeringsvärdet, för år 2011 är avgiften högst 6 512 kr (543 kr per mån). Om taxeringsvärdet understiger 868 267 kr blir avgiften lägre. Fritidshus omfattas även av denna fastighetsavgift och beräknas på samma sätt.

För ett nybyggt hus betalar du ingen fastighetsavgift de första fem åren och därefter halv avgift i ytterligare fem år
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.