Hur går det till? Jag har funderingar på att bygga ut pannrummet ca 3m2 + byta ut plattaket till lutande och ändra om taket över allrummet (kupan). Sen ska vi kanske bygga en ny altan.

Jocke
 
Joukko skrev:
Hur går det till? Jag har funderingar på att bygga ut pannrummet ca 3m2 + byta ut plattaket till lutande och ändra om taket över allrummet (kupan). Sen ska vi kanske bygga en ny altan.

Jocke
Det enklaste är om du ringer din kommun och fårgar lite kring vad du behöver lov för och vad reglerna säger i ditt område. Då kan dom skicka ansäkningsblanketter till dog för det också.

Utbyggnad och taklutningsändring är nog bygglovspliktigt i princip överallt (iaf inom detaljplanerat omr)

Ny altan brukar man få göra utan bygglov om den inte är högre än 50-80 cm ovan mark

/K
 
Är det ingen som kan förklara hur detta fungerar? Vad är det jag behöver mm?

Jocke
 
Joukko skrev:
Är det ingen som kan förklara hur detta fungerar? Vad är det jag behöver mm?

Jocke

Som sagt kommunen vet.

Det fungerar så att du tar reda på vad som gäller.
Fixar ev. blanketter och ansöker ev om lov, sedan lämnar du in bygganmälan om det behövs och upphandlar om KA, skaffar byggfelsförsäkring om det behövs, och sedan bygger du eller hyr in byggare - om det behövs.


Mao börja hos din kommun

Ring eller webba dit

/K
 
Jag har redan fått ett samtal därifrån men fattade ingenting. Han pratade inte så bra svenska och det gjode det inte lättare. Han sa något om att man fick bygga 25m2 extra utöver bygglovet och det borde vara förbrukat eftersom det finns en altan på ca 30m2
 
Joukko skrev:
Jag har redan fått ett samtal därifrån men fattade ingenting. Han pratade inte så bra svenska och det gjode det inte lättare. Han sa något om att man fick bygga 25m2 extra utöver bygglovet och det borde vara förbrukat eftersom det finns en altan på ca 30m2
Ok.
Men om du har förbrukat ngt extra så borde du ändå kunna ansöka om nytt bygglov för utbyggnad - eller menade han att du inte fick bygga mer alls ?

/K
 
Det är därför jag undrar hur man söker bygglov och hur man går tillväga.
 
Kommunens hemsida kanske har mer info, och ev bygglovsblanketter att ladda hem
 
Många kommuner har exempel på bygglovsritningar och skaplig information om vad som skall finnas på ritningen.

Personligen har jag lite dålig koll på vad som gäller utanför delajplanerat område (som jag uppfattar det som att det gäller här). Där kan man ibland tydligen får göra vissa ny och ombyggnader utan bygglov.

Men gången är ungefär:

Du gör en bygglovsritning, den skall bara beskriva hur bygget ser ut, mått osv. Inget om konstruktion, men ibland är dt bra att i tillhörande text beskriva materialval framförallt i fasad osv.

Du fyller i blanketten med bygglovsansökan, skickar med de handlingar som finns upplistade där.

Nästa steg är att göra en bygganmälan, det kan man för att spara tid göra samtidigt som man söker bygglov (fast den behandlas inte förrän bygglovet är beviljat). Själva bygganmälan är bara en blankett som skall fyllas i. Den viktigaste uppgiften här är vem som skall vara kvalitets ansvarig. Vid enklare fall kan man själv få vara det. men igentligen skall det vara en person med speciell certifierad kompetens för KA rollen.

Under processen med bygganmälan sker det ett samrådsmöte. Där går man framförallt igenom kontrollplanen. kontrollplanen styr arbetet som KA gör. Där finns upplistat de kontroller av bygget som bygglovmyndigheten kräver, men det räcker i slutändan att KA i sitt slutintyg bekräftar att kontrollerna har utförts, ibland kräver myndigheten att få se protokollen från vissa kontroller.

Till kontrollerna hör ex. att kontrollera att det finns hållfasthetsberäkningar.

När allt är klart så skickar KA in en slutanmälan där han intygar att bygget skett enligt det givna bygglovet (ibland med angivelse av smärre avvikelser, byggfel), och att alla kontroller enl. kontrollplanen genomförts (KA skall bara samla in protokollen från de egenkontroller som hantverkarna skall göra och från den besiktningsman som måste göra vissa av kontrollerna).

I många fall får man ytterligare ett ingripande från myndigheten, de kommer ut och mäter först var huset eller utbyggnaden skall stå enl. bygglovet, sedan ofta en gång till då de kontrollerar att man verkligen byggt på rätt plats.
 
Mikael_L
Du måste nog prata mer med din kommun, för reglerna skiljer sig åt mellan olika kommuner! Så vad än vi skriver här kan det helt sakna giltighet för dig.
 
Nu har ännu fler givit dig svar :)
Kontakta DIN kommun och se hur du går tillväga för DITT område :)

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.