Hade aldrig tidigare testat en kamin eller spiskasset (vet ej skillnaden). Men så bor jag nu i ett hus med gjutjärnskamin och testade den nyss. Förra ägaren sade att den är provryckt och klar. Men jag har ett par frågor:
1. Överallt jag läser står det om spjäll. Jag hittar inte ngt sådant på denna eller är spjället detsamma som de två vreden som syns nere till höger och vänster. Så mycket har jag förstått att de vreden styr tilluften.
2. Ovanför finns ett galler. Därifrån ska det komma varmluft. Varifrån kommer den luften? Filtreras röken ut på något sätt?
3. Är det vanligt att det ska lukta lite bränt i huset när man tänt brasan trots att röken går ut genom skorstenen och att man har dörrarna till kaminen stängd?
4. När ska man tömma den på aska? Ska det vara helt släckt?
5. När jag öppnar den för att fylla på med ved kommer det ut lite rök, så brandlarmet gick. Hur förhindrar jag detta?
 
  • Gjutjärnskamin inbyggd i tegelvägg med stängd glasdörr och reglage nere till höger och vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
1. Spjällen är de två vreden
2. När de satte in kaminen tog de säkert bort det gamla spjället och tog upp ett hål och satte dit ett galler. Röret som är kopplat på kaminen går förbi det upptagna hålet. Det hela är gjort för att värme skall gå ut i rummet och inte i skorstenen.
3. Använd tändkuber o torra trästickor och låt det ta sig innan du stoppar in mer ved.
4. Du behöver bara tömma aska när det blir flera cm tjockt. Det blir bättre drag när man har aska i kaminen.
5. Sätt spjällen på fullt drag en stund innan du fyller på.
 
R
Bättre att stoppa in lite och ofta. Det går att ladda ner manual på Keddys hemsida.
 
  • Gilla
Serfi
  • Laddar…
R
Glasen gör du rent med torky + aska + vatten
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
R RapidSledge skrev:
1. Spjällen är de två vreden
2. När de satte in kaminen tog de säkert bort det gamla spjället och tog upp ett hål och satte dit ett galler. Röret som är kopplat på kaminen går förbi det upptagna hålet. Det hela är gjort för att värme skall gå ut i rummet och inte i skorstenen.
3. Använd tändkuber o torra trästickor och låt det ta sig innan du stoppar in mer ved.
4. Du behöver bara tömma aska när det blir flera cm tjockt. Det blir bättre drag när man har aska i kaminen.
5. Sätt spjällen på fullt drag en stund innan du fyller på.
Tack för svaren! Man kan alltså låta glöden vara kvar där i timmar tills det brinner ut av sig själv.
 
Serfi Serfi skrev:
Tack för svaren! Man kan alltså låta glöden vara kvar där i timmar tills det brinner ut av sig själv.
Det är så det är tänkt. Du kan antagligen elda flera gånger innan det är dags att tömma askan.
 
  • Gilla
Serfi
  • Laddar…
R
Serfi Serfi skrev:
Tack för svaren! Man kan alltså låta glöden vara kvar där i timmar tills det brinner ut av sig själv.
Du kan elda många ggr innan du behöver tömma spisen på aska.
 
  • Gilla
Frida Halvarsson
  • Laddar…
L
Öppna luckorna mycket långsamt - tryck först upp den, vänta några sekunder och öpnna sedan luckan sakta så hänger inte så mycket rök med. Töm på aska bara när det börjar bli för mycket därinne och först dagen efter din senaste brasa. Använd plåthink och låt den aldrig stå på tex ett utedäck av trä - många bränder har startat så då det kan finnas glöder i askan som man inte ser. Askan kan med fördel spridas i trädgården då det finns näringsämnen och salter i den som främjar flera växter.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Och lämna kvar en cm med aska i botten när du tömmer. Jag kan nog elda 0,5-1 kubik ved mellan tömningar beroende av vilken ved jag eldar (har den större hörnmodellen). Det är ingen nackdel om det ligger kvar aska på botten så aska inte ur förrän det verkligen behövs.
Det du ska göra med jämna mellanrum är att trycka in plåten upptill i eldstaden som kan flytta sig utåt med värmen. Rökvägen ska var från framkant av insatsen och passera mellan pålten och överdel av insatsen, bara att trycka till innåt med t.ex. askskyffel eller vedtång som syns på bilden.
Vi har så bra drag i murstocken att spjällen står på 2/3 öppna för jämnan, samma när vi tänder och låter luckan stå lite öppen tills det tagit sig.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
L Lärospånet skrev:
Askan kan med fördel spridas i trädgården då det finns näringsämnen och salter i den som främjar flera växter.
Finns en tråd om askspridnings nytta respektiva "onytta" pga av ämnen i askan. Jag sprider också i trädgården men i tråden finns rekommendation att undvika land man odlar ätbart. Så kanske undvika bärbuskar och grönsaker.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Flikar in en fråga om de två skruvarna som reglera draget på insattsen. När de står helt lodrätt finns ett fjäderbelastat läge, är de stängt? I manualen står de att de är maximalt drag när de står nästan lodrätt men den nämner inte de fjädrande läget.
 
R
Fjädern sitter där för att spjället inte skall kunna flytta sig pga av vibrationer osv.
Lägg en spegel under vredet en bit in o se hur underverket fungerar.
 
Redigerat:
Finns lite olika med dessa vred. De äldre har ingen fjäderfunktion och de nyare har ett läge där man måste trycka in vredet för att öppna fullt, fjädern pressar ut vredet, när man tänder annars hamnar man i läge 2/3 öppet som är "eldningsläget", Det kanske är det som du avser, lite hjälp till eldare hur spjället ska stå vid tändning och eldning.
Så den fjädern är till för vredets två olika lägen att pressa ut vredet i ledningsläge.
 
  • Gilla
Serfi
  • Laddar…
R
Kl12 eller kl 6 helöppet
Kl halv 11 eller halv 2 halvöppet eller halvstängt
Kl 9 eller kl 3 helstängt

Har vridit runt på mina fjäderbelastade vred en stund nu.
Kan bara se att funktionen med fjädern är till för att för att få 3 distinkta lägen.

När jag skall tända måste jag ha ena spjället i fullt och det andra i kl 3/9 och dörren stängd annars brinner tändkuben upp gör snabbt.

Varje installation blir lite unik pga av olika längd på skorsten mm.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jessica Abica och 1 till
  • Laddar…
Finns säkert olika modeller, våra två är -95 och den andra ca -08 där -95 inte har någon fjäder men -08 med spärren.
Men inte rör sig -95 utan fjäder, utan den står i 2/3 öppen sedan många år.
 
  • Gilla
Serfi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.