Ska till och värdera huset eftersom vi renoverat lite och de har sålts hus i området som
gått för mer än vad vi köpte för och vårat är likvärdig och kanske lite bättre.

Kan ni förklara hur de fungerar de här med värderingen och hur man diskuterar med banken
och hur de kan se ut osv???

Köpeskilling: 1 milj.

Bottenlån: 850 tusen
Topplån: 150 tusen

Nytt värde 1.3 miljoner.

Med min beräkning har huset stigit i värde med 300 tusen.
Kan man baka in topplånet i bef bottenlån eller skapar man ett nytt bottenlån med tanke på ränta osv.
Hur mkt kan man låna upp ytterligare innan man måste ta topplån, hur mkt kan man låna upp på huset alltså?`

Hoppas ni förstår hur jag menar...
 
Det enklast alternativet är att ta dit en värderingsman som tar fram en skriftlig värdering på fastigheten. Den tar ni sedan med er till banken som underlag för er diskussion.

Dock undrar jag på vilka grunder du gör din värdering - annat än försäljning av grannhus. Du ger inte tillräckligt med information för att kunna säga vad en bankman kan säga. T ex, vad menas med renovering? Nytt badrum, nytt kök ? Nytt tak? Har ni installerat bergvärme eller annat?

Sen är det också intressant att veta när ni köpte huset. För 1 år sedan eller två månader sedan...eller ännu bättre. 4 år sedan.?

Men ok, säg att ni har en värdering eller att banken själv kan ta fram en då ska ni till att lägga om lånen. Har ni era bottenlån budna idag så kan ni antingen lösa dem (om kostnaderna är obefintliga och ni kan binda till "bra" villkor utifrån en marknadsscenario där ni tror att räntorna kan stiga alt. att ni vill ligga med bundna räntor för att slippa "bry" er) och då slå ihop topplånet med bottenlånet. Om lånen är rörliga så är det ju bara för banken att slå lösa det gamla och slå ihop med nya. Tänk då på att först fråga om vilka villkor ni har på befintliga bottenlån så att ni åtminstone får samma! Tredje alt. är att ni lägger det nya lånet som bottenlån för sig själv.

Och sista alternativet är att ni behåller topplånet som det är, fortsätter att amortera av det men ber banken lägga samma låga ränta som om det vore bottenlån.

Skulle ni under er diskussion med banken känna att de inte är helt sammarbetsvilliga så kan ni säga att ni hellre skulle vilja pensionsspara pengarna ni idag amorterar på topplånet och det är också en anledning till att ni vill lägga om lånet. Pensionssparandet kan man ju avsluta dagen efter det startas.... ;-)

Lycka till!
 
Anledningen är lite olika.. Huset är inte värderat sedan 2003 då förra ägaren köpte huset via mäklare. När vi köpte huset, köpte vi de privat till ett vad vi och många tycker väldigt bra pris, sedan har badrum gjorts, fönstren renoverade och lite annat som kanske inte ger en ökning men som är en förbättring, inglasad altan, gärdsgård runt tomten, ändring från olja till pellets och så, frächare inne med färg och tapet och golv osv.

Angående grannhusen ligger dom på sämre tomt, mindre tomt, huset är mindre, standarden är sämre med tapet, färg, uppvärmning, badrum, kök med äldre vitvaror osv.
 
Nu var det lite lättare att förstå. Men ni lånade 1 mkr av banken för ändamålet (100 %). Var detta nyligen eller några år sedan?
 
ok. Kanske lite bättre bild dock är det också intressant att veta när ni köpte huset. Nyligen eller några år sedan. Dra dock detta för banken (renoveringar) och om det inte hjälper så är det bara att ta dit en mäklare som får skriva värdering. Ni kanske får t o m högre värdering. Häls
 
Vi köpte förra året. Hon som bodde här jämförde huset med andra som såldes i närheten där standarden var mkt sämre.. Jag har pratat med banken och dom har rekomenderat vissa personer som är godkända från dom så en sådan blir de..
 
Jag vet inte om det är så, men är era lån låsta, så kan ni inte ändra så att ni får mer bottenlån..
 
kvinna82 skrev:
Jag vet inte om det är så, men är era lån låsta, så kan ni inte ändra så att ni får mer bottenlån..
??uhu??? Vad menar du???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.