Hej!
Jag har en källare på ett 20-tals hus med problem med markradon. Det finns en radonsug installerad men trots denna är radonvärdet högt. Grannen har en liknande installation med radonsug men har fått ner radonvärdena betydligt lägre. Det som skiljer de båda källarna åt är att grannens källargolv är i betydligt nyare och bättre skick. Min slutsats är därför att jag skulle kunna prova att täta källargolvet och därefter göra en ny mätning.

Källaren är på 85kvm. Jag har inte tänkt att bila upp golvet och göra nytt. Istället har jag tänkt att lägga något typ av tätskikt uppepå det befintliga betonggolvet och därefter flytspackla. Jag har kikat på lite olika lösningar bla Dens 3 spärrskikt (https://dens3.se/radonproblem/) och Rad X radonspärr (https://markgrossen.se/husgrund/radonskydd/rad-x-radonsparr/).

Har någon av er testat att göra någon liknande lösning? Resultat? Funderar också om det kan uppstå problem över tid att blockera (ev nödvändig) fuktvandring i golvet…
 
Kolla först upp alla rörgenomgångar i golvet och om det finns en renslucka i golvet. Det är alltid en liten springa mellan rör och betong. Med ett undertryck så pyser det underifrån
 
J jonaserik skrev:
Kolla först upp alla rörgenomgångar i golvet och om det finns en renslucka i golvet. Det är alltid en liten springa mellan rör och betong. Med ett undertryck så pyser det underifrån
Tänker du rör som kommer upp genom betongplattan och att täta dessa?
 
Jepp täta runt dom med en sträng silikon, brukar gå bra, sen om det finns en renslucka i golvet och den är öppen i botten så kommer det mycket därifrån.
 
J jonaserik skrev:
Jepp täta runt dom med en sträng silikon, brukar gå bra, sen om det finns en renslucka i golvet och den är öppen i botten så kommer det mycket därifrån.
Var letar jag efter rensluckan?
 
S
Skall vara gastät fogmassa inte silikon enl. radonteknikern som jag anlitade .

Golvbrunnars infästning mot betongen behöver också tätas
 
  • Gilla
Mikeymikey
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.