K
Tjena, morsan har i sin nya lya ett ventilationsaggregat i kryddhyllan. Oklart fabrikat men det sitter en spiskåpa Fläkt Woods på den.

Hon stör sig på kalldrag och kan hålla med om att tilluften verkar vara rejält tilltagen även fast spiskåpan står på min.

Jag har noterat att tilluften stannar med jämna/eller ojämna mellanrum ca 5 minuter innan den varvar upp igen . Någon som vet om det ska vara så? Finns det någon ”smart” reglering? Eller ska vi misstänka att regleringen havererat på något sätt?
 
  • Kontrollpanel för köksfläkt med reglage för hastighet och belysning, mörkt och suddigt foto.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationspanel i ett skåp med synliga rör och ventilationssystem. Otydlig, beskuren interiörbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hela vita fronten är troligen en dörr som öppnas åt vänster (eller höger).
Industriell enhet, troligen ventilationsutrustning, med två fläktar och en rektangulär luftkanal, för montage i byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Metallisk elektrisk värmepanna eller värmesystem, industriell utrustning, isolerad på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K
Ok, ska läsa och se om jag kan göra något.

Demmpa Demmpa skrev:
Hela vita fronten är troligen en dörr som öppnas åt vänster (eller höger).
[bild]
[bild]
 
K
Bumpar igen, tänkte ringa vaktis och kolla om hen kan komma och justera men vill förstå lite innan så att säga.

Är det någon här som lite översiktligt har koll på hur ventilationen hänger ihop med spiskåpan?

Spiskåpan har ingen egen fläkt (likt den jag själv hade SVAB) utan bara ett spjäll och sedan verkar man styra till/frånluft med ratten Min/1/2. Vrider jag upp till 1 eller 2 så tenderar Spiskåpan att "dra" lite mer men då är det ju fullt blås på ventilationen. Är det så det är tänkt att funka? Eller är det tänkt att spjället ska räcka. Tänker att man inte vill ha maxad tilluft bara för att man kör spiskåpan under matlagning t ex.

Kör man bara öppet spjäll och kokar så börjar det ju kondensera och droppa ner i maten typ. Men det kanske är baksidan med att inte ha separat imkanal för spiskåpan?
 
Om det är som jag tror från din beskrivning så är det ett FTX-system hon har. En fläkt suger ut luften, en annan suger in friskluft.
I aggregaten finns en värmeväxlare som värmer inkommande kall luft med hjälp av frånluften. Vid kallt väder finns det ett ellement som styrs av en termostat som hjälper till att ökas tempen på inkommande luft.
Systemet kan ha en periodisk avfrostning, som då stänger inkommande kalluft.

Om inte utsug över spisen önskas ska spjället vara stängt, då sker utsug från WC etc. Öppna spjället vid matlagning, stäng därefter.

Ni borde få tillgång till skötselinstruktioner via förening/vaktmästare. Filter ska regelbundet rengöras.
 
K
M a o, forceringen av ventilationen är inte tänkt att användas vid matlagning (även om den möjligen hjälper något)?

E etompau skrev:
Om det är som jag tror från din beskrivning så är det ett FTX-system hon har. En fläkt suger ut luften, en annan suger in friskluft.
I aggregaten finns en värmeväxlare som värmer inkommande kall luft med hjälp av frånluften. Vid kallt väder finns det ett ellement som styrs av en termostat som hjälper till att ökas tempen på inkommande luft.
Systemet kan ha en periodisk avfrostning, som då stänger inkommande kalluft.

Om inte utsug över spisen önskas ska spjället vara stängt, då sker utsug från WC etc. Öppna spjället vid matlagning, stäng därefter.

Ni borde få tillgång till skötselinstruktioner via förening/vaktmästare. Filter ska regelbundet rengöras.
 
Det går en kanal inuti fläktaggregatet från spiskåpan till frånluftsfläkten. Detta för att intr sätta igen frånluftsfiltret och värmeväxlaren.

Ta och läs de pdfer jag lade upp tidigare.
 
K keko skrev:
M a o, forceringen av ventilationen är inte tänkt att användas vid matlagning (även om den möjligen hjälper något)?
Jo ökad hastighet på fläktarna är tänkt just vid matlagning. Detta lär då påverka även fläkten för tilluft, som ökar varvtal och mer luft blåses in i lägenheten.

Aggregatet ska stå i något "normalläge" när ingen matlagning sker.
 
K
Tackar för alla svar! Nu tror jag att jag har tillräckligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.