I
Har ni kläm på hur ventilationen fungerar på vinden om man har valmat tak? Ett sadeltak har ju för det mesta ventiler vid nocken på gaveln. Men valmat har ju inget motsvarande, det bildas ju en värmekudde som inte kommer någonstans. Kan förvisso kanske vara bra på vintern men nu på sommaren blir det sjukt varmt däruppe, jo, jag har valmat tak.:rolleyes:
Hur löser man det enklast om man vill ha lite drag på loftet?
 
I
Eller är det rent av bra att man inte får in någon fuktig luft som kan kondensera på vinden?
Men i så fall är det ju inte bra med ventiler på gaveln om man har sadeltak, båda alternativen kan väl inte vara bäst?:confused:
 
är vinden frisk och torrt så skulle jag inte ändra någonting.
gaia
 
I
Jo det är den och det är sant, skulle helst inte ändra något. Men det är så varmt så att många av barnens plastleksaker, sen de var små, har smält, delvis. Lite vindslukt är det så klart, tror det kommer av byggmaterialet.
Eller är det från de smälta leksakerna lukten kommer.
 
På mitt vallmade tak sitter det en sån där blänkande vindsnurra som ventilerar och skrämmer bort fåglar från taket. Verkar funka bra.
 
I
Om jag sätter ett ventilationsrör uppe vid nocken, med några dysor och gör påstick på husets mekaniska ventilation, frånluftsvärmepump, samt sätter ett spjäll som regleras av en lucköppnare avsedd för växthus, öppnar vid valfri temp mellan 15 och 25 grader. Då skulle det innebära att när det är varmt på vinden/ute, skulle husventilationen minska eftersom spjället på vinden öppnade. Jag skulle i så fall få in mindre mängd oönskad varm luft i bostaden, samtidigt som det blev lite genomströmning på loftet. Nackdelen är väl att varm luft håller mer vatten och det vill man ju inte ha in i ett utrymme som är på väg att kylas. Skulle vilja prova men vet inte om jag vågar.
Vad tycker ni om min teori?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.