Hur fungerar vår superfire?

Jag blir tokig hur jag än gör börjar det ryka in efter en stund. Spjällen är enligt foldern, vänster ska släppa in värme i de två galler på sidorna om den öppnas och en fläkt ska startas. Höger spjäll ska öppna upp något så att det kommer in lite luft i/ under brasan/ elden. Men inget verkar hjälpa hur man än öppnar eller stänger spjällen? Det ryker in iallafall.
 
  • Braskamin med två reglage på framsidan, svart spisrör, och dekorationer på manteln.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit eldstad med svart spis, omgiven av träpanelväggar och vedkorg. Spjäll och ventilationsgaller synliga. Olika föremål står ovanpå eldstaden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Instruktionsfolder med diagram och beskrivningar om sockelbyggnad och frisklufttillförsel för spis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Instruktionssida för säkerställande av korrekt cirkulation i en spis, med diagram och text om uteluft, varmluft, eldstadsöppning och rökkanal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Anvisningsfolder för Superfire-kamin som visar en illustration och instruktioner för korrekt installation och hantering av olika spjäll och luftkanaler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du öppnat spjället i skorstenen?

Är det sotat nyligen?

Det kan vara svårt att få drag i skorstenen nu på hösten. Prova att tända några få tändkuber och små stickor, papper eller kartong. De ska gå att se vit rök i skorstenen på utsidan.
 
Den är ny sotad, vi öppnar spjället till skorstenen, vi tänder med tändkuber och kör med en liten gasolbrännare så vi får drag/ värme i skorstenen. Vi öppnar även dörren på glänt då blir det bättre. Kanske inte så klokt med öppen dörr i vinter.
 
Har ni friskluftsventiler öppna? Har ni frånluft i huset eller annan ventilation?
 
Vi har just köpt huset, ett timmerhus från -73. Dessvärre finns ingen uteluft/ tillufts ventil. De gamla ägarna kanske hade något trix? Eftersom spisen är byggd med huset.
Även där är ju frågan hur man ska göra med ventiler, vågar man börja göra hål i stockarna? Det kanske finns någon som har tips även där angående timmerhus och dess konstruktion?
 
Såg nu att friskluftsintagen kommer i rör under kaminen. Kanske något djur som byggt bo eller liknande
 
Är du säker på att det inte finns någon tilluftskanal som i beskrivningen till kaminen? Jag tänker att om den finns kanske den kan vara igensatt eller stängd. Har du frågat tidigare ägare?
 
Tack för tipset, ska titta i grunden så får vi se.
 
Jodi, du hade lite rätt det fanns en kanal grunden som var igensatt, där öppnade jag.
Likaså finns det en liten fläkt på andra sidan där spjäll/ rassel var stängt som nu öppnades. Det blev bättre men det kommer in lite rök trots allt. Jag ska fortsätta att göra lite olika prov.
 
Har du rensa hela längden?
 
klosp11
Vi har en braskamin med kanaler i väggarna (går runt i manteln). 1 gång efter sotningen fungerade den mycket dåligt. Det hade blivit stopp någonstans. Efter en extra sotning blev det perfekt igen. Fråga sotaren kanske?
 
klosp11
Testa också att starta den med ett fönster som är öppnat lite för mer tilluft
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.