Hej,

Jag har ingen tidigare erfarenhet av sådant för att jag nu bor i hus för första gången. Vi flyttade in i somras. Nu blir det ju aktuellt med värme och jag försöker felsöka men är vilsen.

Vissa element i huset fungerar fint, andra är på 5an(högst) men bara lite lite varma, och ett är fortfarande iskallt (alla på samma våningsplan) Golvvärme i kök fungerar ej. I kök, vardagsrummet och ett av sovrummen är rumstemperaturen 15-17grader. Varmvatten fungerar fint i övrigt (kran, dusch etc)
Jag tror jag gjorde som de skrev i manualen. Elementen är avluftade. Värmen är inställt på 21 grader.

När ni pratar om termostaten - är den vid elementen eller vid värmeväxlaren (heter hela maskinen på bilden så eller bara en del?), hur ställer jag in rätt?
När jag satte på radiatorpåfyllaren (eller vad den hette, blått ventil med etikett) så bara sprutade vatten rakt ut från svarta ventilen bredvid. Men visst skulle det bara fyllas på och sedan stängas av igen?

Någon som känner igen problemet och vet var jag ska börja? Vill inte be rörmokaren komma för att trycka på en knapp som jag har missat, ni förstår.

Mega tacksam för alla råd och gissningar <3
 
  • Uppvärmningssystem med rör, ventiler och en termostat; tydlig etikett "Termix" och en blå ventil markerad på bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det termostatventiler på elementen. Om så är, så skruva bort termostaten, det sitter kanske en stor mutter innanför termostaten mot ventilen. Inget vatten sprutar. Det sitter en liten pigg där och ska vara ute, efter sommaren så kan dom liksom kärva fast i stängt läge, kkancka på den med skaftet på en mejsel som en hackspett. då brukar dom lossa och gå ut. Tryck en 10 ggr på den så den går lätt, ska gå ut själv, inga verktyg att dra med. Sen det med att det sprutar när du fyller, antingen dåligt med luft i eller trasigt gummibläsa i exspansionskärlet, det räda avlånga. Knacka på det, ena halvan ska det vara luft i och den andra vatten, på luftsidan ska liksom eka i och vattensidan vara lite stumt. Tjurigt att byta ett kärl där, då det sitter inbyggt, men kan med fördel sättas ett nytt utanför centralen och det gamla får sitta kvar.
 
Eftersom du får värme till vissa element är det troligt att felet ligger hos övriga element som jonaserik skriver och inte i värmeväxlaren.

Att det sprutar när du fyller beror på att det är fullt. Det ser ut som du har drygt 2 bar i systemet och det är massor. Övertrycksventilen släpper med andra ord ut det du försöker trycka in.
Den svarta nålen på den övre mätaren skall visa samma värde som den röda nålen. Runt 1 bar är standard för ett tvåvåningshus.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Är det termostatventiler på elementen. Om så är, så skruva bort termostaten, det sitter kanske en stor mutter innanför termostaten mot ventilen. Inget vatten sprutar. Det sitter en liten pigg där och ska vara ute, efter sommaren så kan dom liksom kärva fast i stängt läge, kkancka på den med skaftet på en mejsel som en hackspett. då brukar dom lossa och gå ut. Tryck en 10 ggr på den så den går lätt, ska gå ut själv, inga verktyg att dra med. Sen det med att det sprutar när du fyller, antingen dåligt med luft i eller trasigt gummibläsa i exspansionskärlet, det räda avlånga. Knacka på det, ena halvan ska det vara luft i och den andra vatten, på luftsidan ska liksom eka i och vattensidan vara lite stumt. Tjurigt att byta ett kärl där, då det sitter inbyggt, men kan med fördel sättas ett nytt utanför centralen och det gamla får sitta kvar.
M Mirkan skrev:
Eftersom du får värme till vissa element är det troligt att felet ligger hos övriga element som jonaserik skriver och inte i värmeväxlaren.

Att det sprutar när du fyller beror på att det är fullt. Det ser ut som du har drygt 2 bar i systemet och det är massor. Övertrycksventilen släpper med andra ord ut det du försöker trycka in.
Den svarta nålen på den övre mätaren skall visa samma värde som den röda nålen. Runt 1 bar är standard för ett tvåvåningshus.
Tack!! Så fint med folk som vill hjälpa till :) Jag tittar på det idag och återkommer om fler frågor uppstår.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.