Undrar om här finns någon som vet hur "tempvakten" i ett gasolkylskåp fungerar? Kan man ohm mäta om den är riktig? Den är ansluten med en enkelledare, vidare är känselkroppen kapslad i porslin. Så vad händer inuti när den blir varm? Har ett kylskåp som tänder direkt men slocknar efter ca: 60 sek, misstänker att denna vakt inte upplever att lågan brinner, så därför bryter gastillförslen.
 
Är det en elektrisk pryl över huvud taget? Det brukar vara en liten bulb med kapillärrör.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
Är det en elektrisk pryl över huvud taget? Det brukar vara en liten bulb med kapillärrör.
Kallas väl flamvakt...
 
D Dilato skrev:
Kallas väl flamvakt...
ok, vi kan kalla de det. Men vet du hur den fungerar?
 
Har du några bilder?
 
Nej det har jag inte, men kolla på komplett brännare dometic 7401 så ser du hur den ser ut.
 
Är inte sladdarna till tändaren?
 
useless useless skrev:
Är inte sladdarna till tändaren?
ja en av dem är till tändaren, och den andra till "flamvakten".
 

Bästa svaret

  • Gilla
arvid53 och 2 till
  • Laddar…
Tack för den fina info du länkat mig. Har dock inte fått klart för mig om jag kan vi multimeter mäta om flamvakten är trasig. Något är fel eftersom gastillförslen brys trots blå fin låga, vad jag kan se.
 
Nej, den är inte elektrisk alls.
 
Vad har då kabeln för funktion att fylla, som är ansluten till den lilla grå "eldosan". Den måste sända info via den, som leder till att gasventilen stänger.
 
Ursäkta. Det kan vara så att du har en annan modell än den jag utgick ifrån.
 
Brännaren ser exakt ut som bilden tidigare visar om du kollar bakåt på detta ämne.
 
Men det måste väl gå att felsöka flamvakten? Eller vad sänder kabeln för info till boxen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.