Hej,

Jag bor i ett hus med källare från 1974. Huset har en CTC panna med en dockad utedel.

På nedanplan har vi lagt vattenburen golvvärme. Jag hade tur, det finns ca 5 cm frigolit ingjutet i sulan vilket naturligtvis är alldeles för lite men bättre än inget..

Vi väntar dock fortfarande på att rörfirman som installerade golvvärmen ska komma och installera de trådlösa termostaterna i varje rum på nedanplan. I mellantiden har de satt igång cirkulationen i golvet och under de kalla månaderna januari/februari/mars har jag haft 26 C i källaren och i princip inte kunnat vara i vissa av utrymmena för att det är för varmt. Dessutom har jag haft enorma elräkningar.

På ovanplan har vi element med "enrörssystem". Sannolikt behöver termostaterna där bytas. Jag vet inte heller hur det fungerar om jag vrider på en termostat? jag ändrar väl inte energiförbrukningen? för det är väl temperaturen på utgående vatten från pannan som kostar? om jag ändrar ett element, påverkas då nästa på "kretsen"?

Hur tycker ni att jag bör göra med givare? Rörfirman menade att givaren på ovanplan skulle tas bort eftersom det kommer givare i källaren och att de annars skulle jobba mot varandra? Är i så fall den justering som göra med termostaterna på elementen ovanplan bara "komfort", d v s det drar lika mycket energi i vilket fall?

Tacksam för tips

Buggaren
 
Luft/vattenvärmepump alltså. Hur många kw? Hur stort hus? Är det typ 26 grader i hela huset?

Energiförbrukningen blir lägre om du vrider ner termostaterna. Är de från-76 bör du byta dem ink. radiatorventiler. Radiatorventilerna behöver även de injusteras, viktigt vid ettrörssytem.
 
Golvvärmen bör justeras in slinga för slinga innan termostaterna/styrningen monteras. Vattnet har tagit den enkla vägen till golvvärmen antagligen via en shuntgrupp med cirk.pump som ångat på duktigt.

Lägg ut en bild på golvvärmeshunten eller kolla om du har en maxbegränsare på shunten så inte den står för högt, brukar se ut som termostatratt med ett streck på ratten som ett börvärde/temp.

mvh
 
Hej, utedelen är en CTC 107, effekt 6.1 kW vid 0 C. Huset är 280 m2 (140 + 140). Temperaturen har framförallt varit hög i stora delar av källaren. Uppe har den varit OK. Termostaterna uppe är sannolikt från -76 så de behöver nog bytas. Jag förstår inte helt hur enrörssystemet fungerar dock? om jag vrider ned termostaten på ett element, vad händer då med nästa på slingan? och hur "återkopplas" justeringen till pannan så att det förbrukas mindre energi?

Buggaren
 
cirkulationspump.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, den injusteringen ska de göra. Det dröjer dock och jag tänker att de kanske inte har ritningen på slingorna kvar. Det finns totalt 18 slingor på nedanplan så då blir det så klart lite jobbigare. Slingorna är fördelade på två skåp. Jag lägger ut en bild på det jag tror (?) är någon form av cirkulationspump. Just nu ligger utvärmen på 30 C och returen på ca 25 C. Enligt rörfirman har min elpatron mer eller mindre konstant gått in under vintern och det är därför mina elräkningar blivit så höga...Hur hänger mitt golvvärmessystem i källaren ihop med elementen uppe? Jag tänkte nog att värmen skulle stiga upp, i alla fall delvis. Men då vill det ju till att de två "delarna" inte påverkar varandra?

Buggaren
 
Var elräkningarna höga även innan golvvärmeinstallationen?
 
Radiatorerna får shuntat vatten från pannan med högre temp, shunten på bilden sänker temp på framledningen så det inte går ut för varmt vatten ut i slingorna. Ratten till höger om cirk. pumpen kan man sänka tempen på framledningen om jag inte där ute och cyklar, åtminstone minska flödet till shunten, så den inte ångar på för mycket, den brukar blanda i mera returvatten från slingorna till framledningsvattnet. Är inte riktigt bekant med shunten enligt bild.

mvh
 
Redigerat:
sepani skrev:
och hur "återkopplas" justeringen till pannan så att det förbrukas mindre energi?
När du vrider ner termostaten på ett element minskar du vattenflödet genom det. Då kommer vattnet inte kylas av lika mycket och därmed vara lite varmare när det återvänder till pannan. Då behöver pannan inte värma vattnet lika mycket som tidigare innan det skickas ut igen. Därmed har du sparat energi.
 
Nej, enligt energideklarationen ska huset ligga på 16 000 kwh per år. Nu skulle jag snarare bedöma det till 35 000 kwh. Det beror sannolikt inte på golvvärmen i sig, utan att den är felaktigt (eller snarare inte alls) inställd. Sen tror jag kanske 16 000 kwh inklusive hushållsel var en lögn. Vi har bott i huset i drygt ett år nu.
 
6, 1kw låter lite för 280m2. Justera in golvslingan först och främst; innan det görs större ändringar
 
16000kWh på en sjuttiotalsvilla på nästan 300kvm låter som en saga.
 
Ja 16000 kWh tror jag inte på. Vrid ner framledningen till golvvärmen på shunten tills du hittat en lagom innetemperatur, samt justera in flödena på slingorna enligt ritningen. Denna injustering skall göras innan man sätter rumstermostaterna i bruk. Sen är din värmepump för liten för ditt hus på 280 kvm, så den kommer att gå en hel del på eltillskott.
Viktigt är att värmepumpen är rätt inställd och injusterad för att man ska få så låga driftskostnader som möjligt
 
Redigerat:
Tack for alla tips. Vilket ar
 
krilleman_215 skrev:
Och här har du info om din shunt:

[länk]

Spontant skulle jag säga att 15mm är lite för klent för matning till varje skåp (efter shunten)...
Hej,

Tack. mina slingor är 12mm. Det finns 18 st fördelade på två skåp. Den shunt som monterats borde (?) ju vara dimensionerad efter systemet? Vilket mått menar du är 15 mm? Hjälper det öka denna dimension? eller har det även att göra med vilken dimension det är på inkommande vatten till huset?

Buggaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.