Med en kran kan jag välja enbart självcirkulation tillbaka till pannan eller att returen från radiatorn går till returen i radiatorkretsen
Är nyfiken på om det kan finns någon "dold" anslutning till stigarledningen och lite om hur det hela fungerar
Huset är byggt på tidigt 60 tal
 
Välkommen till forumet.

Bilder och/eller skisser brukar underlätta.
Ännumer om det är något ovanligt/originellt.


Funderar lite till.
Är det inte shunten du menar med ventil?

Här är en av flera inkopplingsalternativ:
Schematisk översikt av cellsignalering och transduktionsmekanismer med olika receptorer och molekyler involverade.
 
Shunten är inte inblandad
Det handlar om en radiator i ett torkrum
Det är en egen krets expansionsledning från panna till radiator till botten på pannan förutom kranen i ena läget då retur från radiatorn går till retur ledning ordinarie radiatorsystem
Kranen är ngn tvåvägs ( 3 uttag)där vattnet tar en väg vid stängd och en annan väg vid kran öppen
 
Förstår om min beskrivning är otydlig
 
Det går då exspansionsledningen och kärlet sitter på vinden (öppet system ) och sedan genom elmentet ner till botten av pannan med eget rör. Exspansion ut sitter på topp av pannan och det skapas en självcirk genom elementet och returen ska då vara i botten på pannan, Bara hetvatten blir då ut och det bör det vara för att en självcirk ska starta.
 
Ok tack jag förstår
Har du lika bra förklaring till varianten med kranen i andra läget och radiatorreturen kopplat till returledningen i vanliga kretsen med cirkulationspump
 
Verkar som om man vill kunna köra radiatorn i torkrummet antingen med hetvatten direkt från pannan, torkning, eller med normaltempererat vatten, "bara" för att hålla värmen?
 
Lite så har mina tankar gått
Gör cirkulationspumpen någon nytta när jag bara är inkopplad på returen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.