I vårt nya (gamla) hus finns frånluftsventilation. De rum som ventileras ligger i fil med kök längst bort och därefter i avståndsordning: Klädkammare, duschrum, badrum, tvätt.

I rummet för tvätt sitter fläkten som skjutsar iväg luften ut över takhöjd via återvinning på varmvattnet.

Hur har man dimensionerat ventilerna i varje rum så att inte bara det eller de närmaste rummen blir ventilerade??

Funderar över det eftersom evakueringsslangen från torktumlaren har anslutits till spiroröret genom att man klippt hål i röret och fäst slangen från tumlaren med avståndsbyglar som lämnar c: 5 sm luftspalt mellan spiroröret och slangen till tumlaren.

Kan ventilationen i övriga rum fortfarande vara lika effektiv? Vad tor ni som kan det här?

Blir glad för alla synpunkter!!
 
Det ser likadant ut här, se nedan. Anledningen till att man har ett avbrott i slangen är att det alltid ska sörplas lika mycket luft den vägen oavsett om tumlaren går eller inte (eller som i mitt fall, att ventilationen inte ska påverkas av om dörren till torkskåpet är öppen eller inte).

Balansen mellan ventilerna antar jag att man justerar in vid montering genom att skruva på tallriken och sedan mäta, skruva, mäta, skruva, ... Sedan fixerar man muttrarna på tallriksaxeln så sitter det.

Ja, jag ska rensa 25 års ludd från ventilen :)
 
  • stos.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser det ut hos oss. Verkar inte särskilt intrimmat.
 
  • PA170003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.